Використання
інформаційно-комунікаційних технологій в роботі практичного психолога як засіб
формування ключових компетентностей учнів
Анотація: в статті розглядаються можливості та
особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій в роботі
практичного психолога з учасниками освітнього процесу. 
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології,
онлайн тестування, онлайн консультації, психологічна комунікація,
квест-технології
Вступ
Сучасний світ стрімко розвивається та вимагає змін в
багатьох сферах життя людини і суспільства в цілому, особливо ці зміни тонко
відчуваються в освітній сфері. Діяльність практичного психолога в закладах освіти
також зазнає змін під впливом суспільного прогресу, одним із факторів якого є
розвиток інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ). Що ж таке
інформаційно-комунікативні технології? Цей термін визначається як сукупність
методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання,
передачі й подання інформації, що розширює знання людей і розвиває їхні
можливості щодо керування технічними і соціальними проблемами [5]. До сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться
Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване
програмне забезпечення, електронні посібники та підручники, системи
дистанційного навчання (системи комп’ютерного супроводу навчання).
Ці технології стали невід'ємною частиною професійної
діяльності психолога, дозволяючи збагатити та покращити надання психологічної
допомоги, діагностику та спілкування зі здобувачами освіти. 
Особливості впровадження ІКТ у практичну діяльність
психолога розглядалися в дослідженнях О. Адаменко, О. Арестової, А. Бекера, В.
Бондаровської, А. Гордєєвої, В. Дюка, І. Котик, В. Ляудіса, Ю. Максименка, Ю.
Машбиця, Л. Панченко, Г. Саймана, Ш. Текл, О. Шмельова та інших науковців.
Зокрема, розкривалися питання психології комп’ютерного навчання, особливості
організації співпраці «людина-комп’ютер», комп’ютеризації методів психологічних
досліджень та тестів, аналіз психологічних даних за допомогою комп’ютера [2].
Виклад основного матеріалу
 Використання ІКТ в
професійній діяльності практичного психолога допомагає вирішувати такі
завдання:
1. Розроблення і впровадження систем адаптивного та дистанційного
тестування; 
2. Аналіз та інтерпретація результатів психологічних
досліджень; 
3. Розроблення нових автоматизованих психолого-діагностичних
методик;
4. Підвищення якості проведення просвітницької та
профілактичної роботи;
5. Ефективне стимулювання здобувачів освіти до активної
пізнавальної діяльності. [3]
Якщо розглядати діагностичний напрям роботи, то крім
існуючих стандартизованих та валідних тестів, таких як на платформі АІС
Я-ПСИХОЛОГ, у своїй професійній діяльності практичний психолог може створювати
авторські опитувальники за допомогою спеціальних програм - креаторів тестів:
MyTest, online test pad, classmarker та ін. Для оброблення статистичної інформації
можна використовувати такі програми як SPSS 17.0 та табличний процесор MS
Excel. Вони дозволяють набагато швидше отримати результати дослідження,
узагальнити дані та зробити заключний висновок. 
Щодо надання консультацій та психологічної підтримки здобувачам
освіти з використанням ІКТ, то це реалізовується в режимі онлай зустрічей через
такі додатки як zoom, google-meet, skype, viber, telegram, мессенджери
соціальних мереж тощо [6].
Під час просвітницької і профілактичної роботи
практичного психолога зі здобувачами освіти також широко використовуються
інформаційно-комунікаційні технології і під час підготовки і безпосередньо під
час реалізації тих чи інших занять та заходів. Здобувачі освіти велику
зацікавленість проявляють до пошукової діяльності під час занять з психологом,
тому ефективно використовуються квест-технології. Для створення онлайн квестів
можна використовувати такі конструктори квестів: Мій квест; Weebly; Blogger; Wix; Wordpress; Jimdo; Sites.google.
Для розробки та реалізації офлайн квестів також використовуються ІКТ
технології. Використовуючи ІКТ технології практичним психологом був розроблений
авторський навчально-методичний посібник «Використання квест-технологій у
діяльності психологічної служби», де подані авторські квести для використання в
рамках профілактичного, просвітницького та корекційного напрямків роботи з
учасниками освітнього процесу.
Також ІКТ відіграють велику роль в самоосвіті практичного
психолога: онлайн-курси, вебінари та електронні ресурси дають можливість
оновлювати та поповнити професійні знання, вивчати нові методики та
обмінюватися досвідом з колегами з усього світу.
Висновок
В сучасному світі інформаційно-комунікаційні технології є
важливою частиною будь-якої галузі життєдіяльності, вони багато в чому
визначають розвиток суспільства в економічній та суспільній сфері. Відповідно і
робота психолога також зазнає значних змін. ІКТ покликані допомогти та
розширити можливості освітнього процесу, покращити його якість та сприяти
активній позиції здобувачів освіти.
Список використаних джерел 
1.  Адаменко О. В. Нові технології опитування у педагогічних
дослідженнях / О. В. Адаменко // Освіта. - 2002. - № 4 (94). - С. 90 - 94. 
2.  Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній
освіті: досвід,проблеми, перспективи : зб. наук.пр. / редкол.: М. М. Козяр, І.
А. Зязюн, Н. Г. Ничкало; АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф.
освіти. – Л.,2006. – 634 с.
3.  Кісарчук З. Г. Особливості розвитку практичної психології
на сучасному етапі / З. Г. Кісарчук. // Практична психологія та соціальна
робота. – 2001 – №3, С.10–12.
4.  Компанцева Л. Ф. Інтернет-лінгвістика : навч. посібник /
Л. Ф. Компанцева. – Київ : Наук.-вид. відділ НА СБ України, 2009. – 275 с
5.  Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник
для вчителів /Авт. кол.; За ред. Ю. І. Костюка АПН України. — К.: ІЗМН, 1997. —
264 с. 
6.  Терешкун О. Соціальні мережі у сучасному суспільстві:
психологічний аналіз / О. Терешкун, О. Ілюшкін // Соціальна психологія.
Український науковий журнал. – 2011. – № 5. – С. 86–95
7.  Токарева Н. М. Моделювання особистісних конструктів
підлітків у вимірах освітнього простору: монографія / Наталя Миколаївна
Токарева – Кривий Ріг : ТОВ ВНП «ІНТЕРСЕРВІС», 2015 – 448 с.
  
Евгенія Михайлівна, дякую. На мою думку, використання квест-технологій у діяльності психологічної служби, будуть відігравати велику роль в роботі з учасниками освітнього процесу.
ВідповістиВидалитиАвтор вдало підкреслює важливість використання ІКТ у психологічній роботі для ефективного формування ключових компетентностей учнів. Хотілося порадити, Євгенії Михайлівні, використовувати для прикладу фотоматеріали та приклади квест-технологій в роботу психологічної служби РЦПТО ім.О.С. Єгорова.
ВідповістиВидалитиЄвгенія Михайлівна, дякую.Мені сподобалося,що Ви у своїй діяльності освітнього процесу використовуєте квест--технології.
ВідповістиВидалитиКорисна стаття, матеріал висвітлений доступно обгрунтовано. Для своєї професійної діяльності буду використовувати програми для створення веб-квестів.
ВідповістиВидалитиЗгодна з Євгенією Михайлівною, що ІКТ повинні стати невід'ємною частиною професійної діяльності психолога, покращити надання психологічної допомоги, діагностику та спілкування зі здобувачами освіти.
ВідповістиВидалитиАле хотілося б, щоб у статті були висвітлені приклади практичної діяльності автора.
Дякую пані Євгеніє за цікаву інформацію!
ВідповістиВидалитиДля мене особисто цікавий квест як інноваційна ігрова технологія навчання, яка вчить знаходити необхідну інформацію, аналізувати та систематизувати її, вирішувати поставлені завдання, часто проходячи послідовно певний маршрут (або виконуючи певні елементи єдиного сюжету). Євгеніє Михайлівно, організуйте квест для педагогічних працівників. Було б цікаво на практиці відпрацювати цю технологію та взяти участь у квесті. Дякую автору за статтю! Чекаю на квест!
ВідповістиВидалитиЗгодна з вами, Євгенію Михайлівно, що ІКТ покликані допомогти та розширити можливості освітнього процесу, покращити його якість та сприяти активній позиції здобувачів освіти.
ВідповістиВидалитиСтаття Євгенії Михайлівни вдало підкреслює, що використання ІКТ є необхідним елементом розвитку психологічної практики в освіті, підвищуючи якість надання послуг та забезпечуючи психологічну підтримку здобувачам освіти.
ВідповістиВидалитиДякую, Євгенії Михайлівні, за цікаву статтю, в якій ретельно розглянуті важливі аспекти використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у практиці психолога в освітній сфері. Сучасний світ стрімко розвивається, і ця стаття відображає актуальні зміни в професійній діяльності практичного психолога.
ВідповістиВидалитиВикористання інформаційно-комунікаційних технологій стали невід'ємною частиною професійної діяльності психолога. Вони дозволяють покращити надання психологічної допомоги, діагностику та спілкування зі здобувачами освіти.
ВідповістиВидалитиДякую, пані Євгенія, за доповідь. Використання квест-технологій з учасниками освітнього процесу є досить цікавою технологією.
ВідповістиВидалити