Халілова Лариса Анатоліївна

ЗАПРОШЕННЯ ДО СВІТУ БІБЛІОТЕЧНОЇ МАГІЇ

В сучасному світі інформаційні технології входять до нашого життя настільки глибоко, що стають необхідною складовою будь-якої освітньої системи. [1] Задача бібліотекаря – не просто забезпечити доступ учнів до інформації, а й допомогти їм розвивати ключові компетентності для успішного функціонування у цифровому суспільстві. [2] У цьому контексті, розглядаючи свою роботу, бібліотекар відіграє ключову роль у формуванні навичок та вмінь учнів за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій. [3]

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) змінюють спосіб, яким учні отримують та обробляють інформацію. Завдяки доступу до Інтернету, електронних ресурсів та інтерактивних засобів, учні можуть вивчати матеріал більш ефективно та самостійно. Освіта сьогодні передбачає активне використання ІКТ для досягнення найкращих результатів навчання. [5]

Бібліотекар в сучасних умовах — це не лише хранитель книг, а й активний учасник освітнього процесу. Він є наставником, який допомагає учням розвивати навички інформаційної грамотності, аналізу та критичного мислення. Використовуючи різноманітні ІКТ, бібліотекар створює здобувачам освіти можливості для ефективного вивчення та розвитку.

Специфіка бібліотечної роботи полягає в наданні доступу до знань, інформації та культурної спадщини. Інтернет завжди вражав мене своєю безмежністю, і я розуміла, що створення власного вебресурс – це найкращий спосіб розділити свої знання та ідеї, популяризувати бібліотеку закладу та висвітлювати свою діяльність. Моя подорож у створенні власного сайту почалася зі страху перед невідомим, але завершилася багатьма неймовірними відкриттями та досягненнями.

Процес створення власного вебсайт «Джерело мудрості» порадував мене, а також відкрив переді мною безмежні горизонти: створення віртуального приміщення для користувачів, можливість публікувати онлайн-колекції, розповсюджувати електронні ресурси та створювати інтерактивні навчальні матеріали, використовуючи різні методи інтерактивності та дизайну, щоб зробити свої ресурси цікавими та доступними для здобувачів освіти. Це стало потужним інструментом для розповсюдження інформації та навчання. Спільно з вами, я хотіла б відзначити важливість розвитку власних вебресурс. Інтернет має безмежний потенціал для навчання, самовдосконалення та професійного росту. Нехай наші подорожі завжди будуть незабутніми та відкриватимуть нові горизонти у світі Інтернету та освіти!

Моє життєве кредо полягає в словах: «Відкривати світ через слово та знання». Я вірю в потужну силу книг, освіти й доступу до інформації. Моя робота – збагачувати життя, навчати, надихати й об'єднувати людей за допомогою скарбниці мудрості, яку надає наша бібліотека. Я завжди відкрита для навчання, готова рости й розвивати бібліотеку центру, щоб вона служила краще сьогодні, ніж вчора, і ще краще завтра. Я вірю, що «Книга – це ключ до позамежних світів, і бібліотекар – це сторож цього ключа».

Моя методична тема, над якою я працюю протягом останніх 5 років, – це «Роль бібліотеки у підвищенні рівня навчально-виховного процесу у світлі сучасних вимог».

Впроваджую цю методичну тему через наступні шляхи:

Ø    Забезпечення належного інформаційного супроводу навчально-виховного процесу, включаючи доступ до необхідної інформації та використання сучасних засобів комунікації та технологій.

Ø    Виховання інформаційної культури, що надає навичок критичного мислення, ефективного пошуку, оцінки інформації та розуміння відповідальності за її використання.

Ø    Створення сприятливого освітнього середовища для активного навчання, взаємодії між здобувачами освіти та педагогами, розвитку творчості й самореалізації.

Ø    Допомога у розвитку особистості, враховуючи моральні та етичні аспекти, і підтримка у розкритті творчого та духовного потенціалу через бібліотечні методи та стратегії.

Робота бібліотеки організована спільно з педагогічним колективом відповідно до плану роботи на кожен навчальний рік. Аналізується стан забезпечення підручниками та дотримання вимог професійної підготовки.

Один із інноваційних способів реалізації методичної теми – це створення веб-сайту бібліотеки. Він став важливою складовою нашого освітнього середовища, відкриваючи здобувачам освіти доступ до електронних книг, баз даних та онлайн-курсів.

На веб-сайті бібліотеки «Джерело мудрості» в розділі «Електронна бібліотека» (Малюнок 1) http://surl.li/ognhn можна знайти та завантажити підручники в форматі pdf для 10-11 класів та професійної підготовки. Це робить навчання більш доступним та цікавим, а також дозволяє учням розвивати навички самостійної роботи з підручниками. Посилює роботу бібліотеки центру, особливо коли навчання відбувається дистанційно.

В розділі «Про бібліотеку» можна ознайомитися з:

·   робочою документацією бібліотеки http://surl.li/ognlp;

·   планами роботи на навчальний рік та на кожний місяць http://surl.li/ognnc.

Ми віримо, що доступ до освіти повинен бути легким і зручним для всіх.

Здійснюємо індивідуальну роботу з користувачами, враховуючи їхні інтереси та потреби. Використовуємо різні форми роботи для популяризації та підвищення інтересу до книги. Наша мета – зробити читання цікавим і захопливим для кожного. Протягом навчального року влаштовуємо справжній феєрверк культурних ініціатив. Оформляємо тематичні книжкові виставки, створюємо інформаційні полички, стіннівки, бюлетні та буклети до ювілейних, літературних, пам'ятних дат, подій та державних свят. Все це можна переглянути на сайті в розділі «Календар пам’ятних дат» http://surl.li/ognoh.

В нашому арсеналі – виховні години, дискусії, літературні вечори, уроки-реквієм, години пам'яті, бібліотечні уроки, вікторини та навіть флешмоби. Усе це створює атмосферу, яка оточує наших користувачів національно-культурною спадщиною та національно-патріотичним вихованням, заохочуючи учнів до читання та вивчення історії, культури нашої держави. Ці заходи та події ретельно відображені на нашому веб-сайті в розділі «Новини» http://surl.li/ogoda, де всі бажаючі можуть знайти цікаву інформацію та стежити за розвитком нашої бібліотеки.

З початком повномаштабного вторгнення росії в Україну з 24.02.2022 року ми стали учасниками подій, які розділили час на епоху «до» і «після». Весь український народ об'єднався на захист своєї рідної землі. Збройні сили України, територіальні оборонні загони, партизани та волонтери ведуть гідну та віддану боротьбу проти ворога.

З метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності й територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг українського народу на сайті є окремий розділ «Війна в Україні» http://surl.li/ogonm, де надана інформація, необхідна під час воєнного стану та висвітлено розділ, присвячений нашим випускникам, а також викладачам, які віддали своє життя за Батьківщину.

Майже два роки ми переживаємо та відчуваємо: тривогу, біль, розпач, втрати і надію. Надію на перемогу. Ми – незламний народ вільної України! І доводимо це усьому світові. Саме завдяки нашій сміливості, силі духу, любові до своєї країни: читаємо, співаємо, святкуємо і називаємо себе українцями. В розділі «Україна понад усеhttp://surl.li/ohfzb можна послухати вірші написані війною та пісні нашої перемоги.

Віримо, що робота бібліотекаря – це не просто зберігання книг, а невичерпне джерело інформації та натхнення для всіх, хто до нас звертається. Прагнемо не лише зберігати культурну спадщину, але й надавати їй новий життєвий подих, створюючи навколо неї захоплюючий контекст для вивчення та розвитку. [4] Ми не припиняємо рости та вдосконалювати нашу роботу, щоб надавати найкращі можливості нашим користувачам у навчанні та освіті.

Наша бібліотека завжди в русі, готова служити вам та вашим знанням. Активно застосовує свій досвід у практиці, надаючи користувачам багато цікавих та корисних ресурсів.

На нашому веб-сайті, в розділі «Віртуальні виставки» http://surl.li/ogpsb, ви знайдете буклети, які розповідають про цікаві художні книжки та фільми. Ці виставки є не лише джерелом рекомендацій, але й важливою частиною нашої роботи з популяризації літератури та мистецтва серед наших користувачів. Вони надають можливість кожному знайти щось цікаве для себе та зануритися в захоплюючий світ книг та кіно.

Крім того, створений вебліографічний посібник під назвою «Інтернет-ресурси на допомогу освітньому процесу» http://surl.li/ohgbf. Цей посібник є важливим інструментом для наших користувачів, які шукають якісні та надійні джерела інформації для своїх навчальних потреб. Він містить рекомендації щодо веб-ресурсів, які можуть бути корисними в навчальному процесі, а також допоможуть у розвитку інформаційної грамотності.



Плани на майбутнє:

  •  Розширення віртуальних ресурсів:

Маємо намір зробити наш веб-сайт ще більш доступним та корисним для користувачів. Плануємо додавати нові віртуальні виставки, рекомендації щодо літератури та мультимедійних ресурсів.

  •         Залучення молоді:

Молодь – це майбутнє нашої спільноти, і ми прагнемо залучити її до активної участі в бібліотечних ініціативах. Плануємо організовувати літературні клуби, креативні майстер-класи, інтерактивні лекції та інші заходи, спрямовані на молоде покоління.

  •         Збільшення інтерактивності:

Плануємо розширити можливості взаємодії з нашими користувачами, включаючи можливість залишати відгуки, рецензії та рекомендації на нашому веб-сайті.

  •         Збереження культурної спадщини:

Маємо намір продовжувати оформлювати тематичні виставки та виготовляти інформаційні матеріали про культурну спадщину нашого регіону та країни. Також плануємо спільні проекти з музеями, архівами та іншими культурними установами для збереження та популяризації історії та культури.

Наша мета – не лише зберігати книги, але й надавати користувачам доступ до різноманітних ресурсів, які сприяють їхньому навчанню, розвитку та саморозвитку. Віримо, що бібліотека повинна бути центром знань та росту для всієї спільноти, і ми продовжуємо працювати, щоб це досягнути. [6] А робота бібліотекаря – це невичерпне джерело інформації та натхнення для всіх, хто до нас звертається. Прагнемо не лише зберігати культурну спадщину, але й надавати їй новий життєвий подих, створюючи навколо неї захоплюючий контекст для вивчення та розвитку. Не припиняємо рости та вдосконалювати нашу роботу, щоб надавати найкращі можливості нашим здобувачам освіти у навчанні. [5] Нехай бібліотека Регіонального центру професійної освіти ім. О.С. Єгорова залишається відкритими воротами у світ навчання, дослідження та креативності для всіх, хто шукає відповіді та натхнення. Разом ми завжди будемо вдосконалювати світ і досягати нових вершин.

 Список використаних джерел

1.     Формування інформаційної культури учнів загальноосвітніх навчальних закладів: Наук. - метод. рек. / АПН України. ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського; Упоряд. А.І. Рубан; Наук. консультант Я.О. Чепуренко; Наук. ред.: П.І. Рогова, В.І. Лутовинова; Рецензент Є.А. Медведєва; Літ. ред. Л.І. Стельмах; Відп. за вип. І.І. Хемчян. – К., 2005. – 117

2. Цифрова компетентність сучасного вчителя нової української школи: зб. тез доповідей учасників всеукр.наук.-практ. семінару (Київ, 12 березня 2019 р.) / за заг.ред., О.В.Овчарук. – Київ.: Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України: Київ, 2019 – 108 с.

3. Методичні засади формування читацької компетенції// Українська література в загальноосвітній школі. – 2006. – №7. – С.10-14.

4.  Сафарян С. Проблеми формування читацької компетенції школярів у світлі сучасного змісту шкільної літературної освіти / С. Сафарян // Всесвіт. л-ра в серед. навч. закл. України. - 2008. - № 10. - С. 4-6.

5. Новітні тенденції обслуговування молоді в бібліотеках : дайджест / уклад. О. О. Скаченко; КНУКІМ, Бібліотека. – К., 2012. – 47 с.

https://lib.knukim.edu.ua/wp-content/uploads/Daydzhest-Obslug-molodi-B.pdf

6. Бібліотека ХХІ століття: перспективи та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., Київ, 23 квіт. 2015 р. / М-во освіти і науки України, М-во культури України, Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, Наук. б-ка, Каф. книгознавства і бібліотекознавства. – Київ: Вид. центр КНУКІМ, 2015. – 237 с.

14 коментарів:

  1. Лариса Анатоліївна, дякую за таку інформаційну і пізнавальну статтю. Окремо хочеться відзначити якісний сайт та електронну бібліотеку.

    ВідповістиВидалити
  2. Відповіді
    1. Лариса Анатоліївна, дякую за статтю. Приємно, що у вас є плани та наміри по розширенню віртуальних ресурсів. Будемо вірити, що бібліотека стане центром знань та росту для всієї спільноти.

      Видалити
  3. Дякую за змістовну інформацію та пізнавальну статтю

    ВідповістиВидалити
  4. Лариса Анатоліївна, особливо вражає ваша робота, а також те, як ІКТ допомагають забезпечити доступність та зручність користування бібліотечними ресурсами. Електронний каталог, віртуальні експозиції та онлайн-ресурси роблять бібліотеку доступною для читачів навіть з власного дому, розширюючи можливості отримання знань та інформації.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую, Ларисо Анатоліївно, за таку цікаву статтю. Завдяки їй ближче ознайомилася з роботою вас, як бібліотекаря щодо впровадження ІКТ. Мені імпонує ваше бажання навчатися застосуванню різноманітних онлайн ресурсів у роботі нашої бібліотеки, яка все більше стає центром виховної роботи.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую пані Ларисо! Сучасні технології дозволяють здобувачам освіти черпати різноманітну інформацію.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую, Лариса Анатоліївна, за такий корисний і цікавий матеріал. Ви, дійсно, створили прекрасні можливості для ефективного вивчення матеріалів та для розвитку здобувачів освіти не тільки в закладі, а й в онлайн-режимі.
    Бажаю, щоб здійснилися всі Ваші плани на майбутнє!

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую, Ларисо Анатоліївно за пізнавальний матеріал. Бажаю швидкого створення нформаційного матеріалу про культурну спадщину нашого регіону.

    ВідповістиВидалити
  9. Стаття Лариси Анатоліївни вражає своєю актуальністю та глибиною розгляду проблеми впливу інформаційних технологій на освітній процес. Автор вдало висвітлює трансформацію ролі бібліотекаря в сучасному світі, вказуючи на необхідність не лише забезпечення доступу до інформації, але й активної участі у розвитку ключових компетентностей учнів для адаптації до цифрового суспільства.
    Особливо цікавим є розділ про створення власного веб-сайту "Джерело мудрості" та його роль у підвищенні якості освіти. Вам вдається взяти під контроль не лише страх перед невідомим, але й досягти неймовірних результатів у використанні різноманітних інтерактивних засобів та ресурсів. Це відмінно відображає актуальні тенденції розвитку сучасної бібліотечної сфери та її адаптацію до вимог цифрової епохи.
    У цій статті відчувається віра в силу освіти та доступу до інформації як ключових елементів розвитку суспільства. Лариса Анатоліївна вражає своїм прагненням зробити бібліотеку не лише зберігачем книг, а й центром, який відкриває нові горизонти для здобувачів освіти.

    ВідповістиВидалити
  10. Завдяки статті Лариси Анатоліївни, я знову переконуюсь, що бібліотекарі відіграють важливу роль у формуванні сучасного освітнього середовища та є ключем до розкриття нових можливостей для навчання та розвитку.

    ВідповістиВидалити
  11. Цікава стаття. Захоплююся Вашою працездатністю. Ви постійно проводите виховні заходи й національно-патріотичного спрямування, і естетичного, і правового, і духовного, які виховують наших учнів справжніми патріотами своєї держави, обізнаними в законах, всебічно розвиненою особистістю.

    ВідповістиВидалити