Буханець Наталія Володимирівна

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ




В умовах сучасного темпу розвитку цифрового суспільства, для успішного здійснення професійної діяльності педагогічного працівника існують вимоги до певних рівнів цифрової компетентності. Стрімкий ріст та розповсюдження цифрових технологій на ринку праці й в суспільстві робить цифрові компетентності вихователів пріоритетним напрямком, що забезпечує удосконалення навчально-виховного процесу; передбачає впевнене та критичне використання цифрових технологій у професійній діяльності, повсякденному житті та спілкуванні. Тому інформаційні технології визначають розвиток суспільства завтрашнього дня.

Сучасна освіта висуває також і нові вимоги до організації роботи педагога-організатора. Вдале поєднання традиційних методів керування, навчання та виховання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій оновлює систему освіти в цілому. Такі технології як веб, віртуальні, хмарні радикальним чином змінюють навчально-виховний процес. Використання інформаційних технологій дозволяє змінити методи та форми виховного процесу, результатом чого є формування особистості в процесі знань, умінь і навичок. Педагог повинен йти в ногу з часом, враховуючи зміни в суспільстві. Всі учні виявляють інтерес до новітніх комунікаційних технологій, тому цей інтерес можна направити в потрібне русло.

У педагогічній спільноті активно обговорюється питання, як можна використати сучасні технології, щоб забезпечити учнів високоякісною освітою і дати їм шанс на краще життя. Програмне забезпечення удосконалюється та оновлюється практично щодня, але, нажаль, в учбових закладах не має можливості змінювати свою комп’ютерну техніку та програмне забезпечення відповідно до мінливих тенденцій розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. По-перше, це швидкі темпи інформатизації суспільства. Сучасне життя висуває більші та вищі вимоги щодо професіоналізму, виховання підростаючого покоління. Упровадження комп’ютерних технологій практично в усі сфери людської діяльності примушує учасників навчально-виховного процесу досконало володіти комп’ютером, щоб бути потрібним та необхідним на ринку праці. Учень, повинен не тільки оволодіти певними компетенціями, а й ставити перед собою конкретні цілі, визначати шляхи їх досягнення, добре орієнтуватися й знаходити потрібне в наростаючому інформаційному потоці. По-друге, виховання повинно бути не комп’ютерним, а ефективним. По третє – це ефективне використання наявних ресурсів матеріально-технічної бази та навчально-методичного забезпечення закладу, його поповнення та удосконалення.

Головним завданням на початку навчального року в гуртожитку є формування дружнього колективу, а це – довготривалий і складний процес. Формування колективу починається з вивчення особистості. А вивчення особистості починається зі співбесіди. Надалі вивчення особистості проходить у формі індивідуальних бесід з учнями, окремо – з батьками. Доцільно вивчати особливості характеру учня, внутрішній стан, здоров’я, темперамент, внутрішній світ, життєві проблеми, здібності, інтереси, мікроклімат сім’ї. Одночасно визначаються види діяльності, які сприятимуть подальшому розвитку кожної особистості. З перших днів залучаються учні до активної різнобічної діяльності, з урахуванням їх індивідуальних особливостей. Зусилля вихователя спрямовуються на створення позитивного морально-психологічного клімату колективі, забезпечую умови захищеності кожного мешканця. За роки навчання в учбовому закладі, гуртожиток для учнів стає другою домівкою. Тому гуртожиток слід розглядати, як вагомий чинник в освітньому процесі, який впливає на процес формування особистості учнів, оскільки у ньому живуть молоді люди, характер, звички, життєві установки, стиль мовлення яких остаточно не склалися. Проблема виховання, організація дозвілля, побуту учнів є досить специфічною. До специфіки треба віднести залишання учнями родинної оселі та позбавленні батьківського впливу. Вперше освоюється система самообслуговування, інший рівень сприймання загальної культури людини, взаємостосунків, помилкове відчуття дорослості, самостійності.

В таких умовах необхідна наполеглива робота з учнями, яких треба направити в правильне русло. Вирішальна роль в організації виховної роботи в гуртожитку належить вихователю, як організатору життя учнів у гуртожитку. Саме вихователь планує основні заходи, навчає та контролює учнів, слідкує за виконанням Правил внутрішнього розпорядку. Всі заходи, що плануються і проводяться в гуртожитку вимагають від вихователя відповідального підходу до їх підготовки та проведення. Адже особиста відповідальність, дар переконання та індивідуальний підхід до кожного учня є прикладом для вихованців. Головне не кількість проведених заходів, а їх якість, тобто те що вони можуть надати учням – духовний ріст, виховання особистості, дисциплінованість, тощо.

Саме тому проблема впровадження інформаційно–комунікаційних технологій в управлінську діяльність учнівського самоврядування, впровадження нових форм спілкування, розвитку компетентностей є досить актуальною. У формуванні нового покоління, тих, хто в найближчому майбутньому буде користуватися новими інформаційними технологіями як звичайним засобом для розв’язання різноманітних завдань у побуті, навчанні, повсякденному житті. Тому, заходи із застосуванням інформаційно – комунікаційних технологій набувають іншого характеру та стилю, потребують нових методичних підходів.

Використання інформаційно–комунікаційних технологій дозволяє оптимізувати виховний процес, залучити до нього учнів, розвивати самостійність, творчість і критичне мислення; допомагає відтворити ситуацію, занурюючи нас в певні стани. Саме цей механізм – емоційне занурення і лежить в основі нових можливостей. Комп'ютерні технології дозволяють інформації бути короткою, і в той же час яскравою. Враховуючи інтерес учнів до комп'ютерів, ми отримуємо включення емоційної сфери, яка і формує особливе ставлення до світу.

Ми можемо з’єднати в єдине ціле інформаційно–комунікаційні технології та управління освітнім процесом. Виховний процес, будучи складною системою, складається з взаємодіючих між собою освітній, управлінської, господарської діяльності та об'єднує їх в єдиний інформаційний простір. Додання цьому цілеспрямованого характеру, забезпечує ефективне функціонування системи, що можливо на основі інформаційно–комунікаційних технологій. Використання програмних засобів дозволяє мати достовірну інформацію про стан виховного процесу в гуртожитку. Сьогодні ми маємо нову філософію освіти та виховання. І в цій ролі комунікаційні технології – незамінний інструмент.

Використання інформаційно–комунікаційних технологій допомагає в управлінській діяльності органів самоврядування: ведення та оформлення документації в електронному та текстовому варіантах; використання електронної пошти для зв’язку; використання можливостей хмарних технологій для організації «віртуального виховного середовища» (Google Docs); робота учнівського сайту; робота виховательських блогів, блогу педагога–організатора та учнівського самоврядування (Blogger). Однією з форм виховного процесу є проведення засідань, зборів учнівського самоврядування, тематичні вечори. Використання інформаційно–комунікаційних технологій при проведенні таких заходів, викликає інтерес учасників.

Участь у конкурсах, вікторинах, які ми освітлюємо на сторінці гуртожитку в Instagram rcpo68, сприяє усвідомленню значущості роботи кожного учня і має вплив на весь колектив. Сьогодні, в своїй роботі, ми використовуємо комп'ютер, відеокамеру, цифровой фотоапарат, що дозволяє поповнювати відеоархів; незаперечні, також, переваги естетичного оформлення заходів за допомогою якісного звуку на CD, оригінальних заставок і тематичного відеоряду в програмах Microsoft Power Point. Це допомагає нам в освітньому процесі. Для проведення години спілкування, частіше використовується презентація. Безліч фотографій, відео фрагментів, музики дозволяють зацікавити абсолютно всіх учнів.

Інформаційно–комунікаційні технології у виховному процесі для учнів – це засіб індивідуального розвитку і самовиховання; засіб додаткової мотивації до якого-небудь виду діяльності; засіб інтерактивної організації діяльності; набуття досвіду оперування отриманою інформацією; формування навичок. Для нас, як вихователів – це новий спектр форм, методів, прийомів, засобів виховного впливу на учня; інструмент контролю, обліку, моніторингу виховного процесу.

Сучасні технології допомагають не тільки в роботі з учнями, але й з їх батьками. Використовуючи фото і відеоматеріали з життя учнів в гуртожитку, презентації з різних тем, можна зробити батьківські збори яскравою подією. Такі збори усі батьки будуть відвідувати з задоволенням.

Використання інформаційно- комунікаційних технологій в роботі вихователя гуртожитку


Документація

Організація виховательського блогу

Організація блогу учнівського самоврядування

Підготовка матеріалів, самоосвіта

Презентація, відео файли

Творчі роботи з учнівським самоврядуванням

Створення електронної газети, тематичні вечори

Робота з батьками

Віртуальні збори, відео звіт

Концепція виховної роботи – це підтримка та допомога учнівській молоді в реалізації їхніх задумів, використання інформаційних технологій у формуванні інформаційної культури та особистісних якостей (самоаналіз, саморозвиток, самореалізація) для поліпшення, як свого життя, так і суспільства, в якому вони перебувають. Метою виховного процесу є виховання вільної, талановитої, фізично здорової особистості, збагаченої науковими знаннями, готової до творчої трудової діяльності, яка досягається через формування в учнів морального ставлення до оточуючих людей і усвідомлення цінності людського життя, через формування культури інтелектуального розвитку і вдосконалення учнів, а також культури збереження власного здоров'я. Новітні технології стають помічником в роботі вихователя, розширив можливості виховного процесу. З'явилася можливість створення видовищних комп'ютерних засобів виховання з елементами відео, графіки, звуку, аудіо ефектів. Використання інформаційних технологій дозволило видозмінити зміст, методи і форми виховання. Як результат, відбувається формування особистості в процесі набуття знань, умінь, навичок. Інформаційні технології зручно використовувати при проведенні виховних заходів, годин спілкування, які відразу для учнів стають цікавішими і кориснішими. Сьогоднішній розвиток нашої цивілізації відбувається внаслідок впливу сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій на економіку, науку, культуру, державу та освіту. Тому, швидко та якісно засвоювати накопичені знання, величезну кількість інформації, без сучасних можливостей комунікаційних технологій неможливо. Виховний процес без комп'ютерних технологій важко уявити. Він є одним із ефективних технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес виховання та формування ключових компетентностей. Можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації виховного процесу великі. Вони підвищують і стимулюють інтерес учнів; активізують розумову діяльність і ефективність виховання тих чи інших якостей особистості завдяки інтерактивності; надають можливість самостійного пошуку матеріалів, опублікованих в Інтернет для підготовки тематичних бесід; надають допомогу у пошуках відповідей на проблемні питання; створюють величезне поле для розвитку здібностей, формування загальної та інформаційної культури.



Список використаних джерел

1.  Закон України Про Національну програму інформатизації // Відомості Верховної Ради України. – 1998. – № 27/28.

2.  Інформаційні технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.

3.  Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології. — Посіб. / За ред. О.І. Пушкаря. — К.: Видавничий центр “Академія”, 2001. — 696 с.

4.  Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах: Науково-методичний журнал. – К.: Освіта України, 2006.

5.  Інформатика: Всеукраїнське видання для вчителів. – К.: Шкільний світ, 2006.

6.  Інформаційне законодавство України: зб. Законодавчих актів. У 6 т.Т. 1. Інформаційне законодавство України / за заг. ред. Ю. С. Шемшученка,І. С. Чижа. – К. : Юридична думка, 2005. – 411 с.

7.  Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : зб. наук.пр. / редкол.: М. М. Козяр, І. А. Зязюн,Н. Г. Ничкало ; АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. – Л.,2006. – 634 с.

8.  Корнієнко М.М., Іванова І.Д. Інформатика. Бази даних. СУБД MsAccess- Харків, видавництво «Ранок», 2009. – 48 с.

9.  Комаровський О. В. Паблік рилейшнз в освітньому просторі / Активізація креативного потенціалу особистості / Зб. наук.-метод. праць. За ред. Третьяченко В. В. (гол. ред. кол.), Гладушиної Р. М., Сорочан Т. М., Філіппова В. Л. та ін. – Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2007. – С. 92-95.

10.  http://uvk5.at.ua/ - приклад шкільного сайту (сторінки: http://fizkab.blogspot.com/; http://elenapavlovna1b.blogspot.com ).

11.  Морзе Н.В. Як навчати вчителів, щоб комп’ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? / Н.В. Морзе // Комп’ютер у школі та сім’ї. - №6 (86). – 2010. – С.10-14.

17 коментарів:

  1. Дуже імпонує думка, що інформаційно–комунікаційні технології у виховному процесі для учнів – це засіб індивідуального розвитку і самовиховання. Дякую за змістовну та цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже доступно, Наталія Володимирівна, Ви висвітлили в статті про концепції виховної роботи та про ІКТ у виховному процесі. Дякую за повчально- досліднецьку роботу.

    ВідповістиВидалити
  3. Цікава стаття, а новітні технології, які ви використовуєте, дають змогу переглянули ваші заходи. Ви згуртовуєте, об'єднуєте молодь. Так тримати!

    ВідповістиВидалити
  4. ІКТ можуть служити потужним інструментом для формування інформаційної компетентності. Вони дозволяють учням ефективно шукати, обробляти та аналізувати інформацію, розвиваючи при цьому навички критичного мислення та самостійності. Вдало виокремлено Наталією Володимирівною питання використання ІКТ, як стимулятор розвитку комунікативної компетентності, яка є ключовою у сучасному інформаційному суспільстві.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую, Наталія Володимирівна, за змістовну та цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую Наталіє Володимирівно, за висвітлення в статті концепції виховної роботи з використанням ІКТ.

    ВідповістиВидалити
  7. Дійсно, ІКТ у виховному процесі - це засіб індивідуального розвитку і самовиховання, додаткової мотивації до будь-якого виду діяльності для здобувачів освіти. Це засіб виховного впливу на учня; інструмент контролю, обліку, моніторингу для вихователя. Згодна з Наталією Володимирівною, що головне - це якість заходів, які проводяться та їх вплив на учня і саме інтерактивні технології допомагають досягти високих результатів у вихованні вільної, талановитої та реалізованої особистості.

    ВідповістиВидалити
  8. Згодна з Наталією Володимирівною, що використання ІКТ та Інтернету дозволяє оптимізувати виховний процес, залучити до нього учнів та їх батьків як суб'єктів освітнього простору, розвивати самостійність, творчість і критичне мислення. Комп'ютерні технології дозволяють інформації бути короткою, і в той же час - яскравою. Додамо до цього інтерес вихованців до комп'ютерів, мобільних телефонів і ми отримаємо включення емоційної сфери, яка і формує особливе ставлення до світу.

    ВідповістиВидалити
  9. Стаття Наталії Володимирівни висвітлює важливі аспекти підготовки учнів до сучасного інформаційного суспільства та виховання в них ключових навичок для успішної соціальної адаптації.

    ВідповістиВидалити
  10. Стаття вдало висвітлює ряд фундаментальних аспектів, пов'язаних із важливістю комп'ютерної грамотності та ефективного використання інформаційних технологій в навчальному процесі та гуртожитку. Автор правильно підкреслює, що в сучасному світі володіння комп'ютером — це не просто набір навичок, але й ключ до успішної кар'єри та соціальної адаптації.

    ВідповістиВидалити