Кравченко Алла Миколаївна

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Анотація. У статті розглядається роль інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у вдосконаленні процесу вивчення української мови та літератури. Стаття висвітлює, як використання ІКТ сприяє засвоєнню мови та літератури, розвитку критичного мислення та аналітичних здібностей учнів. Також досліджується роль електронних засобів у творчому вираженні та їх вплив на розвиток соціокультурної компетентності учнів. Завдяки конкретним прикладам та практичним висновкам, стаття підкреслює важливість використання ІКТ як засобу для формування ключових компетентностей та підготовки здобувачів освіти до активної участі в сучасному інформаційному суспільстві.

Ключові слова. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), цифрова компетентність, цифрові інструменти, веб-сервіси.

Вступ. Сучасний етап освітнього процесу визначається стрімким розвитком технологій та необхідністю адаптації навчальних підходів до вимог сучасного суспільства. В контексті вивчення української мови та літератури, інформаційно-комунікаційні технології стають важливим інструментом для підвищення ефективності освітнього процесу та формування ключових компетентностей здобувачів освіти. Застосування ІКТ не лише осучаснює, але й забезпечує нову якість навчання та викладання, оптимізує умови освітнього процесу та підвищує його ефективність, а також забезпечує здійснення основної соціальної функції закладу освіти – «підготовку людини до повноцінної життєдіяльності в умовах сучасного суспільства»[5].

За останні десятиріччя ІКТ значно вплинули на педагогічну практику, розширюючи можливості викладачів та збагачуючи навчальний процес. У цьому контексті, ця стаття присвячена розгляду того, як ІКТ можуть бути використані для формування ключових компетентностей учнів під час вивчення української мови та літератури.

Розглядаючи різноманітні аспекти використання ІКТ, стаття спрямована на визначення переваг інноваційних методів, які активно впроваджуються в сучасній педагогічній практиці.

Аналіз досліджень та публікацій. Дослідження зосереджуються на розгляді того, як використання ІКТ впливає на розвиток ключових компетентностей, таких як критичне мислення, комунікативні навички, та творчість учнів.

Мета статті полягає в підтримці викладачів у вдосконаленні своєї роботи за допомогою ІКТ, роблячи її більш привабливою та ефективною для сучасного покоління здобувачів освіти.

Основний зміст. Основною формою організації навчального процесу в навчальних закладах усіх типів був і залишається урок, який охоплює певний обсяг інформації, однак від викладача залежить, наскільки її зможуть сприйняти та засвоїти здобувачі освіти, якими навчальними методами та прийомами при цьому треба скористатися. Використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на уроках української мови та літератури відкриває широкий спектр можливостей для ефективного засвоєння мови та розширення розуміння літератури.

Дидактичні можливості інформаційно-комунікаційних засобів навчання, що використовуються на уроках словесності, можна стисло визначити так:

·  посилення мотивації навчання;

·  активізація навчальної діяльності здобувачів освіти, посилення їх ролі як суб'єкта навчання діяльності;

·  індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності учнів;

·  урізноманітнення форм подання інформації;

·  урізноманітнення типів навчальних завдань;

·  створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" здобувача освіти в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;

·  постійне застосування ігрових прийомів;

·  забезпечення негайного зворотного зв'язку, можливість рефлексії;

·  можливість відтворення фрагмента учбової діяльності [6].

Зараз, можливості учасників освітнього процесу не обмежуються лише використанням готових навчальних програм, можна створювати власні навчальні матеріали, навіть якщо ви не експерт у програмуванні. Для цього існують спеціальні інструменти, такі як програми для створення контенту (authoring tools), які можна використовувати як у режимі онлайн, так і офлайн. Крім того, існують програми для створення опитувань, вікторин, плакатів, інтерактивних зображень, вправ, презентацій з елементами гри, такі як Power Point, Slide Rocket Pro, Prezi, Zoho Show, Genially, Canva, Mentimeter, Google Presentations. Важливо підкреслити, що для створення подібних програм не потрібно мати глибокі знання програмування; достатньо базових умінь та навичок роботи з комп'ютером, а також методичної підготовки [2, с.52].

Використання комп'ютера на уроках української мови і літератури сприяє підвищенню інтересу та творчої активності здобувачів освіти, а також дозволяє впроваджувати особистісний підхід і етапне використання знань, умінь і навичок. Це призводить до кращого засвоєння навчального матеріалу та ефективного використання часу.

Використання комп'ютера на уроках має ряд позитивних наслідків:

·  Підвищується якість використання наочності на уроці.

·  Збільшується продуктивність уроку.

·  Реалізуються міжпредметні зв’язки.

·  Створюється можливість організації проектної діяльності здобувачів освіти.

·  Вдосконалюються взаємини "учень-учитель".

·  Учні починають розглядати комп'ютер як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності [1].

Комп'ютер – це не тільки потужний інструмент, а й повною мірою третій партнер у педагогічній взаємодії, який дає іншим його учасникам великі можливості в переробці інформації. Саме завдяки комп'ютеру забезпечується простий і швидкий доступ до навчальної інформації, що сприймається значно краще, ніж традиційні технології, що викладені на папері. Існує безліч зручних та сучасних інструменів, які використовуються  під час очного та дистанційного навчання.

Ресурси для створення навчальних матеріалів:

·    Learningapps.orgстворення навчальних вправ;

·    ClassTools.NETстворення навчальних вправ;

·     Study Stackстворення навчальних вправ;

·   PurpozeGamesстворення ігор;

·    Wixieстворення ігор;

·    Quizizz – зручний інструмент для створення вікторин;

·     Rebus1.com – генератор ребусів;

·     Mentimeter – створення та проведення миттєвих опитувань;

·  Wakelet створення інформаційних добірок на основі матеріалів Internet. Сервіс можна використовувати як сценарій уроку, ділитись у режимі посилань (формувати списки матеріалів для самостійного вивчення і домашніх завдань), перетворити колекцію у PDF-документ, або запостити на сайт;

·  Edpuzzle – сервіс для легкого створення особистих відеоуроків, роликів з аудіо/текстовими коментарями та вбудованими запитаннями різного типу;

·   Padlet – мультимедійний ресурс для створення, спільного редагування та зберігання інформації.

Контроль результатів навчання:

·  Онлайн-тести “На урок” – Інтерактивні завдання для контролю знань і залучення учнів до активної роботи у класі та вдома;

·  Всеосвіта: тести – бібліотека та конструктор тестів за предметами;

·  Master-test.net – сервіс створення тестів та он-лайн тестування;

· Online Test Pad – безкоштовний багатофункціональний сервіс для проведення тестування та навчання;

· Classtime – сервіс тестування учнів, створення інтерактивних уроків, організації командних ігор;

·  Quizlet – створення навчальних карток та робота з ними.

Вебсервіси для створення презентацій:

·  Power Point (Microsoft PowerPoint, PowerPoint on-line, Microsoft PowerPoint мобільний додаток);

·  Canva – онлайновий інструмент для створення дизайнів і публікації матеріалів;

·  PowToon – створення анімованих відеопрезентацій.

Один із цифрових інструментів, який використовую найчастіше – це  сервіс Genially – універсальний конструктор для створення інтерактивних завдань.

Сервіс також стане в нагоді всім, хто бажає урізноманітнити інтерактивом свої творчі доробки.

Так, наприклад, при підготовці до уроку «Поетична збірка Івана Франка «Зів’яле листя». Місце любовної теми у творчості І. Франка» за допомогою сервісу Genially був створений інтерактивний плакат (http://surl.li/okqhg), інтерактивні кнопки якого дозволяють поєднати на різних етапах уроку різноманітні цифрові застосунки й додатки, демонструвати відео з Youtube, статті з Вікіпедії.

Рис. 1. Інтерактивний плакат, створений в сервісі Genially

Наведений приклад наочно демонструє, як різноманітні освітні цифрові кейси комбінуються на різних етапах уроку. Так, на етапі перевірки домашнього завдання для залучення здобувачів освіти в навчальний процес і мотиваціі розвитку пізнавальної активності, формуванню в учнів творчих навичок і здібностей, використано тестові завдання, створені в Gojgle Forms (http://surl.li/okruz) (рис. 2), а також продемонстровано створені учнями буктрейлери, які можна створти за допомогою  таких програм як WINDOWS MOVIE MAKER, MICROSOT POWER POINT. 

Рис. 2. Тестові завдання створені в Gojgle Forms

На етапі вивчення нового матеріалу доцільно працювати з онлайн-підручниками, переглядати відеоматеріали, відвідати віртуальні музеї, прослуховувати аудіозаписи, ознайомлюватись з фотодокументами, таблицями, схемами. При закріпленні знань можна запропонувати виконати інтерактивні вправи, використовуючи практику гейміфікації з залученням цифрових технологій – вікторин, ребусів (http://surl.li/oksce), пазлів (http://surl.li/okrxh) флеш-карток, дидактичних ігор, кросвордів, квізів , хмари слів (http://surl.li/oksag) (рис. 3).









Рис. 3. Приклади вправ, створених в різних цифрових сервісах

Використання інформаційно-комунікаційних технологій дозволяє зацікавити здобувачі освіти, зробити викладання і навчання різноманітним і захоплюючим.

Висновки. Підсумовуючи вищесказане, можемо дійти висновку, що ІКТ виявляється не лише як технічний аспект, але й як стратегічний інструмент для розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти.

Інформаційно-комунікаційні технології, які використовуються на уроках української мови та літератури, створюють умови для розвитку навичок і вмінь, які є важливими для повсякденного життя, тобто сприяють формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти, а саме: учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію (інформаційна компетентність); не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й розуміють культуру інших народів (полікультурна компетентність); беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають (комунікативна компетентність); переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вміють співпрацювати (соціальна компетентність); проектують за потреби власну освітню траєкторію, визначаючи обсяг навчального матеріалу, планують і організують його вивчення (компетентність самоосвіти й саморозвитку). Позитивний вплив використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури підтверджується результатами успішності навчання [4].

ІКТ урізноманітнюють методи, прийоми і форми роботи, які розвивають різні сторони особистості здобувача освіти, проте не скасовують традиційну методику підготовки й проведення уроків української мови і літератури, але в певному сенсі полегшують і актуалізують. Головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес здобвачів освіти до вивчення предмета, ефективність його опанування учнями.

 Список використаних джерел

1. Зиньковська З.О. Психолого-педагогічні аспекти використання мультимедійних засобів навчання // Класному керівнику для роботи – 2013. – № 7(55). – с. 6-12.

2.  Інформатизація середньої освіти, програмні засоби, технології, досвід, перспективи, "Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. К.: Наукова думка, 200

3.   Курепін В.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у освітньому процесі закладів вищої освіти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8357/1/132-135.pdf

4.  Орлова О.І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://5fan.ru/download.php

5. Освітні технології: Навч.-метод.посіб./О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін. За заг.ред. О.М.Пєхоти.-К: А.С.К.,2001.

6.  Шелехова Г. Використання комп’ютерних технологій на уроках української мови. // Українська мова і література в школі. - 2006. - № 8. - С. 4-8.

22 коментарі:

  1. Дякую, пані Алло, за наведену цікаву інформацію! Дійсно, розглядаючи різноманітні аспекти використання ІКТ, в основному можна визначити ряд переваг інноваційних методів, які активно впроваджуються в сучасній педагогічній практиці.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за змістовний матеріал, який допоможе мені в роботі з учнями

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую, Алло Миколаївно, за інформаційно змістовну статтю! Відвідала Ваш урок і переконалася у дієвості й результативності використання ІКТ, сучасних цифрових інструментів для формування та розвитку компетентностей учнів. Бажаю Вам наснаги та творчого підходу у запровадженні інноваційних технологій на уроках української мови і літератури!

    ВідповістиВидалити
  4. Дуже цікавий і доступний матеріал. Гарний огляд ІКТ технологій та їх можливостей під час проведення уроків.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую, чудовий матеріал, гарні технології

    ВідповістиВидалити
  6. Основна ідея статті полягає в тому, що інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) можуть стати потужним інструментом для розвитку різних ключових компетентностей учнів. Використання електронних ресурсів, мультимедійних матеріалів та спеціальних програм може зробити навчання більш доступним та цікавим. Алла Миколаївна висвітлює можливості ІКТ для розвитку мовних навичок, літературної грамотності та критичного мислення учнів, аргументовано підтримує використання ІКТ на уроках української мови та літератури, як засіб для підвищення якості освіти та формування компетентних громадян.

    ВідповістиВидалити
  7. Алла Миколаївна в своїй статті розглядає, як саме використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури відкриває широкий спектр можливостей для ефективного засвоєння мови та розширення розуміння літератури.
    Дійсно, ІКТ допомагають розвивати різні сторони особистості здобувача освіти, полегшують і актуалізують традиційну методику підготовки й проведення уроків.

    ВідповістиВидалити
  8. Бажаю Вам наснаги та творчого підходу у запровадженні інноваційних технологій на уроках української мови і літератури!

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую за змістовний матеріал. Зацікавили деякі з перерахованих ресурсів, з якими я ще не знайома.

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за матеріал. Такі сервіси дійсно урізноманітнюють методи, прийоми і форми роботи на уроках.

    ВідповістиВидалити
  11. В статті розкрито переваги інноваційних методів, які активно впроваджуються в сучасній педагогічній практиці , у вдосконаленні процесу вивчення української мови та літератури. Рівень ІКТ компетентності викладача є однією з найбільш важливих компетентностей фахівця. Дякую за змістовний та цікавий матеріал.

    ВідповістиВидалити
  12. Дякую, Алло Миколаївна, за статтю вона є повчальною для сучасного покоління, здобувачів освіти.Подобається саме те, що Ви,використовуєте в своїй роботі безліч сучасних інструментів, які використовуються при навчанні де в учнів розвивається критичне мислення,комунікативні навички,творчість.

    ВідповістиВидалити
  13. У статті Алли Миколаївни висвітлено важливість використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у вивченні української мови та літератури. Автор чітко демонструє, як ІКТ сприяють ефективнішому засвоєнню навичок та розвитку критичного мислення учнів. Особлива увага приділяється ролі електронних засобів у творчому вираженні та їх впливу на соціокультурну компетентність. Завдяки конкретним прикладам, стаття підкреслює важливість використання ІКТ для формування ключових компетентностей учнів та готовності до участі в інформаційному суспільстві.

    ВідповістиВидалити

  14. Стаття Алли Миколаївни розглядає вплив інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на вивчення української мови та літератури. Автор чітко демонструє, як ІКТ сприяють вдосконаленню мовних навичок та розвитку критичного мислення учнів. Основний акцент робиться на ролі електронних засобів у творчому вираженні та впливі на соціокультурну компетентність. Стаття, з опорою на конкретні приклади, підкреслює важливість використання ІКТ для формування ключових компетентностей учнів та підготовки до участі в інформаційному суспільстві.

    ВідповістиВидалити
  15. Дякую за виступ. Сподобались деякі види щодо закріплення знань. Спробую використовувати їх на своїй практиці.

    ВідповістиВидалити
  16. Змістовна стаття, дякую. Погоджуюсь з Вами, що використання інформаційно-комунікаційних технологій для спілкування та співробітництва у навчанні словесності сприяє урізноманітненню навчального процесу, мотивації учнів до самоосвіти, розвитку умінь налагоджувати стосунки й співпрацювати задля єдиної мети.

    ВідповістиВидалити
  17. Дякую за цікавий та змістовний матеріал, який полегшує сучасну підготовку до проведення уроків.

    ВідповістиВидалити