ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ
Роль інформації постійно
зростає і впливає на розвиток суспільства, прогрес науки, техніки та економіки.
В такому суспільстві освіта, знання, інформація та комунікація складають основу
розвитку, становлення та благополуччя кожної особистості. Для адаптації до
соціальних та професійних змін сьогодні все більше людей відчувають потребу у
постійному аналізі та обробці інформації.
Освіта є стратегічним
ресурсом держави, тому розвинені країни досить активно розробляють та
впроваджують інформаційні технології в систему освіти та виховання.
Процес входження
виховного процесу у сучасний комунікаційний простір потребує переорієнтації в
першу чергу комп’ютерно – інформаційної складової змісту освіти та виховання,
тому що зростання об’єму інформації набуло характеру інформаційного вибуху у
всіх сферах людської діяльності. Сьогодні процес здобуття знань потребує
автоматизації. Навчання без використання технічних засобів вже практично неможливо.
Найбільш доступною формою автоматизації освітнього процесу є
застосування інформаційно – комунікаційних технологій.
Застосування новітніх
технологій дозволяє видозмінити весь процес виховання, розвивати творчість. Сучасний
комп’ютер та інтерактивне програмно-методичне забезпечення вимагають зміни форм
та способів спілкування вихователя й учнів, посилюючи мотивацію до навчання.
Тому перед педагогами
України постало завдання: підготувати нове покоління до життя в сучасних
інформаційних умовах, до сприйняття різної інформації; навчитися аналізувати
її, розуміти наслідки дії на психіку, оволодівати видами спілкування за
допомогою сучасних технічних засобів.
Основне завдання, яке
постає перед педагогом, передбачає розвиток саме інформаційно-комунікаційної
компетентності учнів – здатність використовувати інформаційно-комунікаційні
технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих
завдань.
Сучасних учнів вже мало
цікавлять традиційні лекції та заняття – сьогодні учнівська молодь надає
перевагу інтерактивним технологіям. До того ж ці методи є дуже результативними.
Ми бачимо, як підвищується рівень зацікавленості, успішності, так і якості
знань і умінь.
Практична педагогічна діяльність
кращих новаторів України яскраво переконує в тому, що сьогодні педагоги зобов’язані
не тільки вільно володіти сучасними інформаційними та комп’ютерними
технологіями, а й уміло використовувати їх у своїй професійній діяльності.
Основним завданням
закладу позашкільної освіти побудувати освітній процес так, щоб збагачене
творче середовище, приклади авторитетних педагогів, використання інтерактивних
прийомів та ефективних методів активізації навчальної діяльності учнів
повноцінно розкривали їх творчі здібності, допомагаючи успішно адаптуватися до
процесу оволодіння сучасними технологіями.
Інформаційні технології
надають нові можливості в організації освітнього процесу керівнику гуртка, а
вихованцю – у виявленні й розвитку його творчих здібностей, а також сприяють
формуванню самостійної роботи під час навчальної діяльності. 
Особливістю
компетентнісно-спрямованого навчання та організації виховної роботи в гуртках –
є забезпечення та впровадження в практику інноваційно-комунікаційних технологій,
що повинно відобразитись на результати роботи з учнями. Представлені технології
базуються на компетентісному підході до навчання учнів, враховуючи провідні
види діяльності на основі удосконалення пізнавальної,
комунікативно-мовленнєвої, психомоторної, особистісної сфер розвитку. Змінюючи
програмний зміст навчання, розробок, конспектів, квестів, майстер-класів,
інтегрування звичайного заняття, враховуючи новітні технології дозволяє педагогу
перекласти частину своєї роботи на комп’ютер, роблячи при цьому процес навчання
більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Визначаючи важливі частини
матеріалу, процес стає більш швидким, тому що інформація на екрані, а педагогу
не доводиться повторювати кілька разів.
Інформаційно-комунікаційні
технології (ІКТ) – це сукупність сучасної комп’ютерної техніки, засобів
телекомунікаційного зв’язку та програмного забезпечення, яка дозволяє
здійснювати інтерактивне супроводження сучасних технологій навчання; це процеси
підготовки і передачі інформації, засобом впровадження яких є комп’ютер. Основним
завданням ІКТ є розробка інтерактивного середовища керування пізнавальною
діяльністю учнів – доступ до сучасних інформаційно-освітніх ресурсів. 
Переваги
занять
із використанням ІКТ: підвищення ефективності
освітнього процесу за рахунок одночасного повідомлення вчителем теоретичних
відомостей та показу наочного демонстраційного матеріалу (схеми, малюнки,
фотографії, відеоролики, звуковий супровід, анімація тощо), можливість
постійного моделювання; підвищення мотивації до навчання через привабливість
комп’ютера, яка зростає при використанні різноманітних ефектів; послідовний
характер навчання за рахунок накопичення наочних електронних посібників, які
дозволяють будь-якої миті повернутися до вивченого матеріалу; можливість вибору
учнями індивідуального темпу та самостійного алгоритму навчання; розвиток творчого
мислення, моторних та вербальних комунікативних навичок учнів; організація
індивідуальної роботи учнів, розвиток їх пізнавальної самостійності та творчості;
стимулювання навчально-пізнавальної діяльності та забезпечення поєднання
різних її видів (пошукової, експериментальної, дослідницької та ін.) формування
навичок роботи з інформацією (збір, аналіз, систематизація, упорядкування, побудова
логічних зв’язків тощо), що буде сприяти формуванню інформаційної культури учнів;
формування в учнів усіх видів компетентностей; використання автоматизованого покрокового,
проміжного та підсумкового контролю отриманих знань; підвищення психологічного комфорту
учнів. Використання засобів ІКТ та декоративно-ужиткового мистецтва у процесі
художньо-трудової діяльності формує позитивні мотиви навчання. Найефективніше
використання засобів ІКТ та народного декоративно – ужиткового мистецтва
відбувається через використання аудіовізуальних засобів навчання.
Тому процес повинен бути забезпечений сучасною
матеріально-технічною базою, підключенням до мережі Інтернет.
На заняттях даю змогу
учням зрозуміти, що кожна людина, знайде своє місце сьогодні, якщо навчиться
знаходити шляхи, що необхідні для реалізації її життєвих планів.
Під час проведення
занять, використовую комп’ютерні програми, презентації, відеоролики, тощо.
Комп’ютерна презентація
завжди викликає цікавість в учнів. Презентація звільняє керівника гуртка від
традиційного підходу. Ілюстраційний матеріал, представлений на слайдах, сприяє
уваги гуртківців і активізації їх діяльності. В режимі мультимедійного
супроводу, керівник гуртка має можливість спостерігати реакцію своїх вихованців
і одразу відреагувати на ситуацію.
У своїй роботі, як
керівник гуртка і вихователь, впроваджую використання комп'ютерів та
мультимедіа, що забезпечує формування: навичок роботи з інформацією,
дослідницьких навичок, умінь приймати оптимальне рішення; розвиває
комунікативні здібності та дозволяє дати вихованцям стільки інформації, скільки
вона потребує. постійно використовую інформацію з Інтернету для ознайомлення з
новими сучасними видами декоративно-ужиткового мистецтва та його техніками. Хто
володіє технологіями та інформацією, має інший, новий стиль мислення,
принципово інакше підходить до оцінювання проблеми, що виникла; до організації
своєї діяльності, а за умови залучення комп'ютерних програм, ще й
компетентності продуктивної діяльності. Цікавими за формою і методом є
комп’ютерні програми, які дозволяють створити малюнки, ескізи. Комп’ютерні
технології дають універсальні можливості для створення творчої атмосфери шляхом
використання музичного супроводу. Основним програмним інструментарієм – є насамперед пакет MS Office. З використанням ІКТ, за допомогою різноманітних
редакторів таких, як MS Power Point, зручно та швидко готувати мультимедійні презентації
та майстер – класи; готувати презентаційні буклети (MS Publisher) тощо.
Розмаїття готових програмних рішень допомагає викликати в учня особисту
зацікавленість у виконанні завдань.
Використання
інформаційно-комунікаційних технологій в роботі вихователя гуртожитку, та
гуртковій роботі
Гурток декоративно-прикладного
мистецтва – це гурток, який вимагає засвоєння учнями великої кількості
різнобічних умінь та навичок, без яких неможливе подальше формування,
вдосконалення алгоритмів дій та їх творче застосування. Тому доцільно
використовувати відеоролики з поетапним виконанням практичної роботи. Їх
використання дозволяє учням бачити кінцевий результат роботи і шляхи його
досягнення, концентрувати увагу на навчальному матеріалі, працювати швидко,
організовувати свою діяльність. А керівник гуртка може більше приділити уваги
особистій консультації під час поточного інструктажу. Робота виконується спокійніше
і впевненіше. 
Багато вихованців
самостійно освоюють технологію виготовлення того чи іншого виробу за майстер –
класами, що розміщені в Інтернеті. Потім на заняттях гуртка чи просто на
перервах обмінюються досвідом, навчають один одного.
Особливістю модернізації
суспільства є його інформатизація, що зумовила використання інформаційно-
комунікаційних технологій. Комп'ютерні технології можна використовувати на різних
етапах заняття: актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення
вивченого матеріалу і навіть під час контролю оволодіння вихованцями творчими
уміннями та навичками.
Основна перевага
використання ІКТ у навчально – виховному процесі полягає в динамічності,
можливості вносити зміни в процес учіння, виправляти, доповнювати, враховуючи
індивідуальні особливості конкретного вихованця чи колективу. Мультимедійні
засоби надають нові можливості в організації навчального процесу керівнику
гуртка, а вихованцю –у виявленні і розвитку його творчих здібностей, а також
сприяють формуванню самостійної роботи під час навчальної діяльності.
Організаційні можливості засвоєння самостійно навчального матеріалу при
використанні мультимедійних засобів, без сумніву, набагато вищі ніж у
традиційному, бо вони у першу чергу забезпечують полі сенсорне сприйняття
матеріалу: зорове, слухове та чуттєве, а таке поєднання подачі матеріалу сприяє
мобілізації активності учнів, викликає інтерес до навчання, довільна увага
перетворюється у мимовільну, розвиваються всі види пам'яті і таким чином
створюються належні умови для творчого розвитку уяви, яка спонукає кожного
учня, незалежно від його індивідуальних задатків, до раціонального пошуку
найоптимальніших кроків для самостійного оволодіння матеріалом. По-друге, вони
сприяють формуванню мотивів учіння через виявлення потреб та інтересів. Адже
сформувати в учня мотиваційну сферу – означає виробити в нього систему
цінностей розкрити індивідуальну суть навчання, бо учень починає усвідомлювати,
що навчання допомагає йому визначити своє місце у житті.
Використання комп'ютера в
навчальному процесі – один з важливих шляхів інтенсифікації навчального процесу
сьогодення, який відповідає інтересам та попиту сучасної молоді.
Список використаних
джерел
1. Артюхов С. Обучение в
Internet // Мир ПК.- 2001.- N 10. - С. 90-92.
2. Використання
мультимедійних технологій у процесі навчання // Завуч. - 2007. - № 3 - с.
10-11.
3. Дементієвська Н.П.,
Морзе Н.В. Як можна комп'ютерні технології використати для розвитку учнів та
вчителів // Актуальні проблеми психології: Психологічна теорія і технологія
навчання / За рит. С.Д. Максименка, М.Л. Смульсон. - К.: Міленіум, 2005. -Т. 8,
вип. 1. - 238 с.
4. Жалдак М. І.
Професійна діяльність вчителя та інформаційні технології / М. І. Жалдак //
Освіта. - 2004. - 3-10 берез . - С. 5.
5. Жук Ю. О. Планування
навчальної діяльності з урахуванням використання засобів
інформаційно-комунікаційних технологій / Ю. О. Жук, О. М. Соколюк //
Інформаційні технології і засоби навчання : зб. Наук. Праць. - К. : Атіка,
2005. - С. 96-99.
6.Технічні засоби
навчання: курс лекцій: навч. Посібник [для студентів педагогічних закладів] /
Г. П.Дубовецький, Є. О.Перепелиця [та ри.]; / Національний рит. Університет
імені М. П.Драгоманова. - К., 2000. - 136 с.




Дуже цікаво поданий матеріал, навіть не задумувалася як можна використовувати ІКТ під час роботи гуртка художньої творчості. Дякую за нові знання.
ВідповістиВидалитиЛілія Володимирівна, стаття дуже цікава. Ви затронули основне питання сьогодення у навчально-виховному процесі. Бажаю вам більш модернізованих та сучасних можливостей.
ВідповістиВидалитиЛіля Володимирівна у своїй статті підкреслює, що ІКТ не лише розширюють можливості отримання інформації, але й стають потужним інструментом для розвитку компетентностей, необхідних сучасному поколінню учнів для успішного впорядкування у високотехнологічному світі.
ВідповістиВидалитиДуже цікава стаття. У Лілії Володимирівни завжди багато ідей і великий досвід, як зацікавити учнів інтерактивними технологіями.
ВідповістиВидалитиДійсно, Інтернет - джерело ідей, ІКТ - засіб для розвитку творчого потенціалу вихованців гуртка. Адже мультимедіа надають нові можливості в організації навчального процесу керівнику гуртка, а вихованцю –у виявленні і розвитку його творчих здібностей. Дякую, Ліліє Володимирівно, за статтю й бажаю подальших успіхів у вашій роботі та здібних, творчих вихованців!
ВідповістиВидалитиЛілія Володимирівна в своїй статті зауважує, що ІКТ надають нові можливості в організації освітнього процесу керівнику гуртка і розглядає, які саме.
ВідповістиВидалитиЦінним є те, що вихованці розвивають творчі здібності та формують навички самостійної роботи, що є дуже актуальним.
Лілія Володимирівна завжди вміла зацікавити учнів. Тепер для цієї мети використовує ІКТ. Цікавий досвід.
ВідповістиВидалитиДякую пані Ліля! Мультимедіа дійсно надають нові можливості в організації навчального процесу керівнику гуртка, а гуртківцю –у виявленні і розвитку його творчих здібностей.
ВідповістиВидалитиДякую за змістовний науковий внесок у вашій статті щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні компетентностей учнів. Ваша робота докладно освітлює актуальні питання і відзначає необхідність адаптації освітнього процесу до вимог сучасності. Особливо цінним вважаю ідеї щодо переорієнтації виховання на комп'ютерно-інформаційну складову та використання інтерактивних технологій. Дякую за ваш внесок у розвиток освіти.
ВідповістиВидалитиВаша стаття відмінно висвітлює важливість використання інформаційно-комунікаційних технологій у сучасній освіті. Ви добре підкреслили роль освіти як стратегічного ресурсу та важливість пристосування педагогів до потреб сучасності.
ВідповістиВидалитиЗгодна з Вами пані Лілія. Кожна людина, знайде своє місце сьогодні, якщо навчиться знаходити шляхи, що необхідні для реалізації її життєвих планів.
ВідповістиВидалити