Лішнєвська Оксана Анатоліївна

 ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В СУЧАСНІЙ ОСВІТНІЙ ПРАКТИЦІ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ З ПРОФЕСІЇ «КУХАР»

Анотація. У статті розглянуті питання підвищення ефективності навчально-виробничого процесу шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій як засобу формування ключових компетентностей здобувачів освіти за допомогою цифрових технологій. Наведені приклади використання окремих методів навчання при підготовці кваліфікованих робітників за професією «кухар».

Ключові слова: віртуальні освітні платформи, цифрова грамотність, інноваційне навчання, електронні ресурси.

ВСТУП

Сьогодні комп‘ютерні технології стали невід'ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах революційних змін вимагає й система навчання. Звідси можна сказати, що актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп‘ютерні технології та Інтернет.[1]

Майстер виробничого навчання має можливість отримувати найостаннішу інформацію, активно спілкуватися з колегами, учнями та батьками. Оскільки, застарілі методи та засоби навчання не відповідають нинішнім вимогам сучасного уроку і не підлягають тенденціям стрімкого розвитку науково-технічного прогресу, це спонукає до впровадження інноваційних методів навчання та використання й адаптування цих технологій в навчальний процес. Особливо гостро ця проблема постає при формуванні професійних умінь та навичок, оскільки для ефективнішого їх засвоєння навчальний процес вимагає використання великої кількості наочних матеріалів та інтерактивних засобів, які в свою чергу позитивно сприяють покращенню досягнення навчальної мети.[2]

Використання комп’ютерних технологій у процесі навчання є нагальною потребою сучасної освіти. Залучення здобувачів освіти до навчання із застосуванням інформаційних технологій, засвідчило підвищення якості засвоєння ними навчального матеріалу, настрою і бажання надалі із задоволенням вивчати предмет та виконувати різноманітні завдання. Інформатизація навчального процесу істотно вплинула на процес придбання знань.[3]

Таким чином, використання електронних засобів дозволяє підвищити ефективність і якість засвоєння навчального матеріалу, відкриває великі можливості для вдосконалення навчального процесу за рахунок зміни рівня його індивідуалізації і диференціації, сприяє організації особистісно-орієнтованого навчання

Основою формування ключових компетентностей є досвід здобувачів освіти, їх потреби, які мотивують до навчання, знання та вміння, які формуються в різному освітньому середовищі, різноманітних соціальних ситуаціях і зумовлюють формування ставлення до них.

Компетентнісний підхід на сьогодні є одним із сучасних для підготовки конкурентноспроможних фахівців, які мають професійну кваліфікацію, вміють розв’язувати і виконувати різноманітні ділові і життєві ситуації, працювати в колективі.[1]

Професійна компетентність кваліфікованого робітника – це здатність і готовність працівника до реалізації здобутих у навчальному закладі знань, умінь, навичок, досвіду в професійній діяльності.

Основними якісними показниками формування професійних компетентностей здобувачів є високий рівень самостійного оволодіння новими знаннями, уміння пошуку корисної навчальної інформації із різних джерел та практичне використання її для набуття професійної майстерності.

Успіх виробничого навчання значною мірою залежить не тільки від правильного визначення його мети і змісту, а й від методів навчання, які використовуються майстром у різних навчально-виробничих умовах.[4]

Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної активності здобувачів освіти, взаємодія учасників з метою взаєморозуміння, спільного розв’язання навчально-виробничих задач, розвитку особистісних якостей здобувачів освіти.[1]

Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності здобувачів освіти розрізняють: інтерактивні технології кооперативного навчання (робота в парах; робота в малих групах тощо); технології ситуативного моделювання (розігрування ситуацій за ролями); технології колективно-групового навчання (обговорення проблеми в загальному колі; мікрофон; мозковий штурм); технології опрацювання дискусійних питань (дебати тощо).[2]

Основні структурні елементи уроку виробничого навчання з інтерактивними методами:

• мотивація і стимулювання діяльності учнів;

• актуалізація опорних знань учнів за основними поняттями теми уроку;

• пояснення нової теоретичної навчальної інформації, порядку виконання вправ;

• практичний показ, інтерактивна вправа;

• підведення підсумків та оцінювання результатів.

СУЧАСНІ ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ З ПРОФЕСІЇ «КУХАР»

• нестандартні форми проведення уроків виробничого і теоретичного навчання;

• майстер-клас для майстрів виробничого навчання та здобувачів освіти;

• використання проєктних технологій

 Високу ефективність демонструють активні форми проведення нестандартних уроків

• уроки у вигляді змагань та ігор (конкурси, КВК, турніри, ділові ігри, вікторини тощо)

• уроки, основані на імітації діяльності проведення громадсько-культурних заходів

• уроки, основані на нетрадиційній (інноваційній) діяльності учнів (уроки взаємонавчання, уроки співпраці);

• бінарні та інтегровані уроки ;

Велике значення відіграє гра як у підвищенні професійного інтересу, так і у розвитку творчої активності кожного здобувача освіти, активної взаємодії всіх учнів, розвитку комунікативних та професійних компетенцій.

Уроки виробничого навчання сприяють розвитку творчої активності учнів, формуванню професійної компетентності учнів.[3]

Починаючи з позитивної мотивації навчальної діяльності, залучаю здобувачів освіти до обговорення матеріалу, що буде вивчатись, націлюю їх на спільну роботу, даю змогу усвідомити її кінцевий результат і готую до активної навчальної пізнавальної діяльності.[1]

Для застосування інтерактивних форм та методів навчання необхідне таке дидактичне забезпечення: інструкційно-технологічні картки, інструкційні фото-алгоритми приготування страв, картки-завдання; опорні конспекти; відео майстер-класи, відеоролики, у тому числі і власного виробництва, різнорівневі тестові завдання, презентації, кросворди, тести.

Увесь цей матеріал використовую на уроках виробничого навчання, частково замінюючи практичні покази.

При актуалізації опорних знань учнів за основними поняттями теми уроку для виконання навчально-виробничих робіт, активізації знань використовую інтерактивні методи.[4]

При підготовці до уроку з використанням ІКТ майстер виробничого навчання не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює майстра, а тільки доповнює його.[1]

 Уроки виробничого навчання з використанням інтерактивних методів надають учням можливість:

 - формування основних пізнавальних і професійних знань, умінь, навичок;

- засвоєння одночасно теорії і практики, підвищення інтелектуального розвитку, логічного мислення;

- реалізації індивідуальних, професійних можливостей.

Практика показує, що при використанні інтерактивних методів навчання, учні запам’ятовують 75% того, що висловлювали самі, 85% того, що робили самі. Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, а також і його використання у повсякденному житті.[2]

Успішному формуванню професійної компетентності кваліфікованого робітника необхідні: поєднання професійних і особистісних якостей фахівця, прагнення до саморозвитку і самореалізації у своїй майбутній професійній діяльності.[4]

Праця майстра – це постійний пошук: нових методів, нових ідей, нових напрямків, нового себе.

ВИСНОВКИ

Отже, використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті сприяє розширенню кругозору учнів, формує в них навички спілкування в мережі Інтернет, сприяє покращенню навичок спільної роботи майстра і учнів, впливає на посилення відповідальності учнів за свою роботу, покращує міжособистісні зв’язки в колективі. Що ж до самого використання ІКТ в освітньому процесі, можна з упевненістю сказати, що майстер, який бажає змінюватися, всебічно розвиватися, буде активно впроваджувати сучасні технології в роботі з учасниками навчального процесу.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Маслов В.П. Інформаційні системи і технології в економіці: Навчальний посібник – Київ:” Слово”, 2007 р.

2. Інноваційні методики навчання у професійно-технічній освіті /За ред. І. Козловської. – Львів: Сполом, 2006. – 158 с.

3. Підготовка майстра виробничого навчання до занять: Методичні рекомендації /Укладач С.О. Заславська. – Донецьк: ДІПО ІПП, 2007. – 64 с.

4. Матеріали Регіонального науково-практичного семінару: «Реалізація сучасних освітніх практик при підготовці кваліфікованих робітників» - БІЛА ЦЕРКВА – 2020р

12 коментарів:

  1. Згодна, що використання сучасних технологій сприяє покращенню навичок та взаємодії майстра і здобувача освіти.

    ВідповістиВидалити
  2. Автор статті звернула увагу не тільки на використання інформаційно-комунікаційних технологій, а й на компетентностний підхід у підготовці конкурентноспроможних робітників, адже компетентнісний підхід передбачає викладання теми через створення проблемних ситуацій, надання практико-орієнтованих завдань, які зі свого боку дають змогу здобувачам освіти проводити аналіз та синтез інформації, оцінювати її та створювати новий продукт. Саме цей підхід доцільно впроваджувати на уроках виробничого навчання. Дякую, Оксано Анатоліївно, за статтю та бажаю найкращих результатів у співпраці учнів та майстра виробничого навчання!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякуємо за статтю, але хотілося б більше побачити саме практичного застосування саме вашого досвіду роботи.

    ВідповістиВидалити
  4. Корисний матеріал статті про сучасні інтерактивні технології при підготовці кваліфікованих робітників, які зможу використовувати в своїй роботі з учнями.

    ВідповістиВидалити
  5. Оксана Анатоліївна розглядає сучасні інтерактивні технології при підготовці кваліфікованих робітників.
    Звісно, дуже важливо сприяти розвитку творчої активності здобувачів освіти, формуванню професійної компетентності.
    Але, згодна з Анастасією Іванівною, в статті не вистачає опису власного досвіду та його практичного застосування.

    ВідповістиВидалити
  6. Згодна з авторкою про необхідність впровадження ІКТ на уроках виробничого навчання. Це підвищує інтерес учнів до обраної професії.

    ВідповістиВидалити
  7. Змістовна та цікава інформація. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  8. Дійсно, комп'ютерні технології стали невід'ємною частиною сучасного світу та дозволяють підвищувати ефективність та якість засвоєння навчального матеріалу.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую, Оксано Анатоліївно, за цікавий огляд сучасних інтерактивних технологій, але хотілося б прочитати про їх використання під час проведення вами уроків виробничого навчання.

    ВідповістиВидалити
  10. Стаття Оксани Анатоліївни пропонує погляд на важливість використання ІКТ у підготовці кухарів, наголошуючи на їхньому значенні для формування не лише традиційних, але і сучасних навичок, необхідних для успішної кар'єри у цій професії.

    ВідповістиВидалити
  11. Стаття Оксани Анатоліївни підкреслює, що інтеграція ІКТ у навчально-виробничий процес є важливим кроком у напрямку підготовки конкурентоспроможних фахівців, здатних впроваджувати інноваційні рішення у сфері гастрономії.

    ВідповістиВидалити
  12. Кваліфікований кухар повинен бути творчий, активний, комунікативний. Тому, використання інформаційно-комунікаційних технологій - запорука кваліфікованих робітників. Дякую за виступ!

    ВідповістиВидалити