ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ ПРИ ПІДГОТОВЦІ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ З ПРОФЕСІЇ «КУХАР»
Анотація
У статті
розглядається питання використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ)
на уроках виробничого навчання. Авторка наводить приклади впровадження ІКТ у
навчально-виробничий процес у Регіональному центрі професійної освіти ім. О.С. Єгорова.
Ключові
слова: інноваційні методи навчання, електронна база забезпечення, мультимедіа, відеосервіси,
візуалізація інформації, конкурентоспроможні фахівці
ВСТУП
Завданням сучасного професійно-технічного навчання є
підготовка конкурентоспроможного, компетентного, гнучкого фахівця, який здатний
досягати певних вершин в професійній діяльності, володіти собою в різних
надзвичайних ситуаціях. Саме це визначає стратегію пізнавальної діяльності [6].
Вивчення та застосування інноваційних методів навчання
надають можливість педпрацівникам впроваджувати та удосконалювати нові методи
роботи, підвищувати ефективність навчального процесу та рівень знань здобувачів
освіти [3].
Адже впровадження інноваційних методів значно поліпшує
якість подачі навчального матеріалу, ефективність його засвоєння здобувачами
освіти, збагачує зміст освітнього процесу, підвищує мотивацію до вивчення
дисципліни, створює умови для більш тісної співпраці між педпрацівниками та
здобувачами освіти [7].
Складовою
оновлення змісту професійно-технічної освіти є впровадження в навчальний процес
інформаційно-комунікаційних технологій. Використання ІКТ – це оновлення ролі
педагогічного працівника, його готовності передавати свої знання і досвід
новими засобами. З їх допомогою можна вирішувати багато дидактичних,
організаційних і методичних проблем. Впровадження сучасних ІКТ забезпечує
подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність
професійно-технічної освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в
інформаційному суспільстві, сприяє розв’язанню проблеми щодо їх якісного впливу
на зміст, методи та організаційні форми навчання [4].
ВИКЛАД
ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ
В нашому закладі освіти створені сприятливі умови для активного
використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховному
процесі. Рівень матеріальної бази комп’ютеризації закладу, а саме: наявність
комп’ютерних класів, навчальних кабінетів, лабораторій, майстерень з
мультимедійним обладнанням, об’єднаних в локальну мережу з підключенням до
Інтернету з Wi-Fi-покриттям, відкриває можливості для створення чудового інформаційного
освітнього середовища, тобто комплексу сучасних інформаційних технологій,
орієнтованого на процес навчання. 
Використання
ІКТ на уроках виробничого навчання
Майстри
виробничого навчання кафедри «Громадське харчування» розробили і
систематизували електронну базу забезпечення уроків з професії «Кухар». Тобто
до кожного уроку відповідно програми і переліку навчально-виробничих робіт
розроблені/підібрані плани уроків, технологічні картки, презентації,
відеофільми, тощо.
Рис.1
Даний
матеріал стає дуже корисним при проведенні уроків дистанційно. 
Всі лабораторії
у нас забезпечені ноутбуками та екраном-плазмою. Це дає змогу використовувати
розроблений матеріал на офлайн уроці.
Рис. 2
Під час
підготовки і проведення уроків виробничого навчання майстри використовують:
ü     всі
новини з Інтернету;
ü     відео сервіси (YouTube);
ü    
навчально-інформуючі
– електронні підручники;
ü    
електронні
відео-посібники;
ü    
графічний
редактор Paint;
ü    
програма
презентацій Power Point,
ü    
онлайн-платформа графичного дизайна «Canva»
Презентація
створена в Power Point чи
«Canva» дає змогу коротко повторити
теоретичний матеріал та провести актуалізацію опорних знань учнів, викласти
новий матеріал, тощо.
Рис. 3
Майстри
навчального закладу активно працюють над розробкою та використанням в
навчально-виробничому процесі презентацій до уроків, адже застосування
мультимедійних технологій робить процес навчання більш технологічним і більш
результативним. Використання мультимедіа на уроці через інтерактивність, що
здатна структурувати та візуалізувати інформацію, підсилює мотивацію здобувачів
освіти, активізуючи їх пізнавальну діяльність, як на рівні свідомості, так і
підсвідомості. 
Відеосервіси
(YouTube)
- Використання відео
роликів та відео сюжетів для супроводу лекцій і пояснень до практичних занять.
Наявність постійного підключення до інтернету використовуючи Wi-Fi дозволяє
переглядати ролики онлайн і не обмежуватись тими фільмами, що є в наявності у
майстра на флешці чи в ноутбуці.
Рис.5
Перегляд здобувачами
освіти навчальних фільмів при вивченні тієї чи іншої теми дає можливість
побачити виробничий процес як в цілому так і по окремих етапах. Використання
під час проведення уроків навчальних відеофільмів стимулює підтримання в здобувачів
освіти високого рівня пізнавального інтересу до професії, сприяє ефективному
засвоєнню знань та дає можливість майстру формувати професійні вміння та
навички учнів [2]. 
Одним з
головних напрямків розбудови інформаційно-освітнього середовища є створення
відкритої мережі електронних освітніх ресурсів, які розміщуються на
персональних сайтах, сайтах методичних комісій. Вони створюються на основі
інформаційно-комунікаційних технологій з метою модернізації освіти, змістовного
наповнення освітнього простору, забезпечення рівного доступу учасників
навчально-виховного процесу до якісних навчальних та методичних матеріалів
незалежно від місця їх проживання та форми навчання [1].
Інтернет дає
необмежені можливості обмінюватися досвідом з колегами, одержувати інформацію для
вирішення педагогічних, методичних і виховних проблем, здійснення
профорієнтаційної роботи. 
ВИСНОВКИ
Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій
(ІКТ) в навчальний процес ПТНЗ суттєво змінює характер взаємодії між педпрацівником
і здобувачем освіти, орієнтуючи останнього на активне самостійне освоєння знань
за допомогою інформаційно-комунікативних технологій. Діяльність педагога в цих
умовах спрямована не на відтворення інформації, а на надання допомоги,
підтримки, супроводу навчається в освітньому процесі. Усвідомлене і
цілеспрямоване застосування інформаційних технологій здатне в значній мірі
змінювати освітні формати і стимулювати досягнення нової якості в галузі
навчання, виховання, розвитку учнів і організації освітнього процесу. Інформаційно-комунікаційні
технології (ІКТ) створюють широкі можливості для розвитку сучасної освіти,
насамперед, у напрямку індивідуалізації, створюють умови для реалізації
творчого потенціалу педпрацівника та здобувача освіти [5]. 
Педагогічні
працівники Регіонального центру переконані, що майбутнє – у широкому
впровадженні ІКТ в навчально-виробничий процес. Для цього в навчальному закладі
є всі умови: належна матеріальна база, творчий та професійний педколектив,
напрацювання і доробки викладачів, майстрів виробничого навчання та їх бажання
активно впроваджувати сучасні інформаційні технології для підготовки
конкурентоспроможних фахівців з високим рівнем кваліфікації та прагненням до
постійного професійного вдосконалення.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Ігнатенко Г. В. ПРОФЕСІЙНА ПЕДАГОГІКА: педагогіка
професійно-технічної освіти / Ганна Володимирівна Ігнатенко. - Глухів: РВВ
ГДПУ, 2005. - 105 с..
2. Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посібник / М. М.
Фіцула. - К.:Академвидав. 2005. - 560 с.
3. Основні аспекти педагогіки профтехосвіти :
навчальний посібник / А. С. Нікуліна, В. М. Молчанов, Н. В. Верченко, Ю. І.
Торба. - Донецьк: ДІПО ІПП, 2006. - 296 с.
4. Ничкало Н. Г. Педагогічна книга майстра виробничого
навчання / Н. Г. Ничкало. - К.: Вища школа, 1994. - 384 с.
5. Про професійно-технічну освіту: Закон України від
10 лютого 1998 року № 103/98 - ВР // Офіційний вісник України. - 1998. - № 9. -
С. 3-24.
6. Методичні рекомендації: електронний ресурс. - режим
доступу: osvita.ua›Законодавство›Профтехосвіта›3300
7. Іващук К. О. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ
- ЯК СУЧАСНИЙ ЗАСІБ НАВЧАННЯ В ОСВІТІ [Електронний ресурс] / Клавдія Олексіївна
Іващук. - 2013. - Режим доступу до ресурсу:
http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/informatsiino-komunikatsiini-tekhnologiyi--yak-suc.html.





Чудова стаття про використання ІКТ в підготовці кухарів. Зазначу, що технології сприяють покращенню навчання та розвитку навичок, а особливо цікаво виглядає ідея використання відеоматеріалів відомих практиків.
ВідповістиВидалитиДякую
ВидалитиАвтор статті розкрила питання впровадження ІКТ на уроках виробничого навчання, намагання внести в них щось нове (різноманітні мультимедіа), що не тільки активізує, зацікавлює учнів, розвиває їх творчій потенціал, але й стане в пригоді у майбутній професійній діяльності. Творчої наснаги та вдячних учнів майстру виробничого навчання!
ВідповістиВидалитиДякую
ВидалитиЦікава стаття стосовно використання особистих відео уроків приготування страв майстром.
ВідповістиВидалитиДякую
ВидалитиЗгодна з Оксаною Вікторівною, впровадження сучасних ІКТ дійсно допомагає готувати майбутніх фахівців до життєдіяльності в інформаційному суспільстві, сприяє якісному впливу на зміст і методи навчання.
ВідповістиВидалитиДякую за цікаве та корисне представлення власного досвіду.
Дякую за цікавий та змістовний матеріал.
ВідповістиВидалитиСьогодення вимагає від педагога здатності створювати відповідні умови для розвитку здібностей учня засобами сучасних ІКТ, постійного наповнення технічно-насиченого навчального середовища, про що свідчить Ваш досвід. Дуже цікаво, дякую
ВідповістиВидалитиДякую, Оксано Вікторівно, за цікавий огляд тих електронних ресурсів, які Ви використовуєте під час своїх уроків виробничого навчання.
ВідповістиВидалитиСтаття Оксани Вікторівни важлива не лише для фахівців у галузі освіти, а й для всіх, хто цікавиться впровадженням новітніх технологій у навчальному процесі. Це своєрідний крок до майбутнього, де ІКТ можуть стати необхідністю для ефективного освітнього процесу та підготовки фахівців з виробничого сектора.
ВідповістиВидалитиЗазначені в статті Оксани Вікторівни приклади є важливим стимулом для інших освітян розглядати можливості впровадження ІКТ у власних практиках. Схоже, що майбутнє виробничого навчання тісно пов'язане з розвитком технологій, і ця стаття розкриває двері для подальших досліджень та вдосконалення освітнього процесу.
ВідповістиВидалитиДякую пані Оксана за цікавий виступ! Цікаво виглядає ідея використання відео-матеріалів.
ВідповістиВидалитиПогоджуюсь з думкою автора про те, що ІКТ технології дійсно ефективні в процесі розвитку кваліфікованого робітника, застосування мультимедійних технологій робить процес навчання більш технологічним і більш результативним. Дякую, пані Оксана, за змістовний виклад власного досвіду.
ВідповістиВидалитиНе лише сучасний робітник має бути гнучким, майстер виробничого навчання окрім гнучкості має бути ще й креативним, обізнаним у сфері ІКТ та кулінарних і освітніх інновацій. Ознайомившись з тією кількістю ІКТ, що використовує Оксана Вікторівна, впевнена, що вона має зазначені якості, а її учні обов'язково будуть конкурентоспроможними на ринку праці.
ВідповістиВидалити