Погрібняк Олена Анатоліївна

 ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

 

Анотація: стаття розглядає актуальну проблему організації професійно-практичної підготовки здобувачів освіти у форматі змішаного та дистанційного навчання. Зокрема, вона зосереджується на викликах, з якими стикаються навчальні заклади при впровадженні цього виду навчання. Автор аналізує основні аспекти, такі як доступність необхідних технічних засобів, підготовку майстра виробничого навчання та здобувачів освіти до використання дистанційних технологій у навчанні.

Стаття також розглядає питання співпраці та взаємодії між педагогом та учнівським колективом у цьому новому контексті, а також вплив дистанційного виробничого навчання на якість підготовки кваліфікованого робітника.

Робота спрямована на визначення стратегій та рекомендацій для вирішення цих викликів та оптимізації процесу виробничого навчання у віртуальному середовищі.

Стаття також досліджує переваги цього підходу, зокрема, гнучкість для здобувачів освіти та можливість використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Автор розглядає ефективні методи дистанційного навчання для здобуття саме практичних навичок майбутніх офіціантів. Робота має на меті визначення оптимальних засобів та стратегій впровадження дистанційного навчання для підготовки кваліфікованих робітників з професії офіціант у галузі ресторанного бізнесу.

Ключові слова: дистанційне навчання, мотивація, методи і форми, електронна база, онлайн-інструменти, сервіси Google, оцінювання.

У зв'язку з сучасними викликами та технологічними змінами в освіті, навчальні заклади вивчають нові можливості для підготовки фахівців, зокрема, в контексті дистанційного навчання офіціантів. Зростання цифрових технологій та зміни в уявленні про сучасну освіту ставлять під сумнів традиційні методи навчання, вимагаючи адаптації до нових реалій.[2]

Дана стаття розглядає виклики та перспективи дистанційного навчання для офіціантів, які грають важливу роль у галузі гостинності. Вона досліджує ключові аспекти, такі як адаптація вмісту програми, методи комунікації, взаємодії зі здобувачами освіти та оцінювання успішності у віртуальному середовищі. Важливим викликом є збереження високого стандарту навчання та розвитку необхідних навичок офіціантів, забезпечуючи при цьому гнучкість та доступність для навчання в будь-який час і в будь-якому місці.[4]

На основі останніх досліджень, стаття розглядає переваги дистанційного навчання для офіціантів, такі як покращена гнучкість графіку, ефективне використання сучасних технологій та можливість індивідуалізованого навчання. Водночас, вона звертає увагу на можливості використання різних Google інструментів для забезпечення якісного навчання.

Стаття не лише аналізує поточний стан дистанційного навчання офіціантів, але і намагається визначити перспективи його розвитку в майбутньому. Вона пропонує конкретні рекомендації та стратегії для подолання викликів, з якими стикається ця інноваційна галузь освіти в галузі гостинності.

Декілька років тому, через пандемію COVID-19, наш заклад був змушений терміново змінити формат  навчання. Але повномасштабне вторгнення росії додало складнощів повітряними тривогами, під час яких педпрацівники з учнями спускаються до укриття на невідомий час. Урок переривається, а матеріал потрібно надати, вивчити, засвоїти…

Опрацювавши певну кількість літературних джерел та мережі Інтернет, перше, з чого варто почати, це – створити електронну базу КМЗ із власними наробками . Так набагато легше орієнтуватись в матеріалі.

Дистанційна форма роботи має багато можливостей. В основному заклади ПТО працюють очно, але використовують і змішану форму навчання. Адже урок може розпочатися у класі чи майстерні, а продовжитись у сховищі. Тут просто необхідно заходити підхід, який може сприяти гнучкості навчання, забезпечуючи можливість доступу до освіти в будь-якому місці і часі.[1]

Автор статті демонструє елементи всіх форм дистанційного навчання, які використовує в роботі. На основі цього, формує власну, унікальну модель навчання для учнів.

Використовуючи платформу Google Classroom можна викладати теоретичний матеріал (презентації, відео, документи), назначати зустрічі, конференції в Zoom, Google Meet. А середовище для створення тестів на платформі Google дає можливість як  надавати навчальний матеріал, так і контролювати його  засвоєння.[3]

В сьогоднішніх умовах ми відчуваємо, наскільки складно навчати, але і складно нашим учням навчатись! І тому треба якомога краще заохотити їх до вивчення матеріалу! Мотивація дуже важлива. Її треба подати на початку уроку таку, щоб у здобувачів освіти з’явився настрій та інтерес. Пробудилося здорове бажання, вивчати дану тему. І, звісно, щоб було учням цікаво, щоб утримати їх інтерес, постійно намагаюсь чергувати, замінювати різні методи, форми та засоби для навчання, і скеровувати іхнє надмірне захоплення гаджетами у корисне русло.

Професія офіціанта дуже красива, вишукана, елегантна. Вона дуже добре сприймається зорово, і, за необхідності,  роботу учня  можна оцінити доволі коректно навіть дистанційно, лише за фото. Адже, оцінюючи, достатньо перевірити правильність, схеми розміщення предметів посуду на столі, відповідність посуду до страв, чи напоїв, та інше.

Ретельно перевіряю:

  • -         чи виконане сервірування столу відповідає сніданку, обіду чи вечері;
  • -   чи правильно розміщені предмети посуду; якими способами склав учень серветки;
  • -         чи якісно виконуються прийоми та елементи обслуговування споживачів.

Доцільно також, знімати відео, чи серію фото з послідовністю прийомів сервірування столу. Адже в кожного вдома столовий посуд, різного призначення; серветки та скатертина.

Навіть, під час повітряної тривоги, в укритті, можна опрацьовувати деякі теми. Наприклад, оформлення розрахункових бланків, вивчення меню різних закладів харчування за посиланням майстра виробничого навчання. Якщо із-за сирени не допрацьований урок, можна створити зустріч в Zoom, Google або Meet. Дані сервіси допомагають ефективно комунікувати,  учні напряму демонструють послідовність сервірування столу. Ще відео-конференції використовую у виховній роботі, для організації батьківських зборів.

З великим задоволенням здобувачі освіти виконують вправи, створені в LearningApps. Це забезпечує позитивну мотивацію учнів до навчання, допомагає педагогу організувати свою роботу на високому рівні.

Підбираючи інтерактивний контент, варто приділити увагу онлайн-дошці Padlet. Я також обрала її для своєї роботи. Це віртуальна онлайн-дошка, на якій можна розміщувати навчальні тексти, графіку та відео (наприклад: посилання на завдання, чи самі завдання, а також відповіді). Учням подобаються такого роду інтерактиви, вони із задоволенням під’єднуються за посиланням або QR-кодом, можуть кріпити свої аудіо-відповіді, запитання, спілкуватись в чаті. Тут є можливість розширювати просторову уяву, розвивати естетичне бачення. Це необхідно для набуття чітких професійних знань, умінь та навичок.

Онлайн-дошка Google Jamboardце спільна онлайн-дошка, для створення навчально-інформаційних наліпок, додавання зображень, малюнків та схем.[6]  Кожен висловлює свої будь-які думки, навіть не зовсім по темі, лише варто домовитись про дотримання етичних норм.

Щоб урізноманітнити урок контролю засвоєння знань, я використовую ігрові вікторини на платформі Genially. Даю учням посилання та QR-код (кому, як зручніше) і вони із задоволенням їх проходять.

Всі дидактичні матеріали краще забезпечувати QR-кодами, що даватиме можливість учням у будь-який час, в будь-якому місці швидко відкрити потрібну інформацію, технологічну картку, навчальне відео та інше. В табл.1 показані приклади подачі QR-кодів навчальних матеріалів, що забезпечують зручність для учнів.

Приклади подачі QR -кодів

Виховні та інформаційно-організаційні теми обговорюємо в моєму блозі, чатах в соціальних мережах (Viber, Telegram) про діяльність в умовах дистанційного навчання.

Не можна не сказати за деякі труднощі в роботі на дистанційних уроках. Успіх можливий лише за технічних можливостей обох сторін, грамотного планування, взаємодії між майстром виробничого навчання і здобувачем освіти, та належного вивчення матеріалу.

ВИСНОВКИ

У світлі сучасних технологічних зрушень та змін у вимогах до систем освіти, стаття про доцільність і організацію проведення дистанційних уроків виробничого навчання надає важливі висновки щодо перспектив цього новаторського підходу.[8]

За допомогою системного аналізу автори визначають, що дистанційне виробниче навчання є актуальним і потенційно дієвим інструментом для сучасного освітнього середовища. Переваги цього підходу включають гнучкість для студентів та можливість взаємодії з матеріалами у віддаленому режимі. Додатковими перевагами є збереження часу та ресурсів, які раніше витрачалися на традиційне навчання.[9]

Однак, висновки статті також розглядають виклики, які можуть виникнути під час впровадження дистанційного виробничого навчання. Серед них — технічні обмеження, втрата соціальної взаємодії та необхідність нового підходу до педагогічного процесу.

Важливим є підкреслення висновків щодо потреби балансу між технологічними можливостями та педагогічною ефективністю. Дистанційне виробниче навчання має потенціал змінити парадигму освіти, але для цього необхідно ретельне планування, професійна підготовка викладачів та навчання на основі сучасних методик.[10]

Висновки статті роблять акцент на необхідності інтеграції дистанційного виробничого навчання у загальну стратегію освіти, а також постійного моніторингу та апгрейду системи для забезпечення її ефективності в довгостроковій перспективі.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Дистанційна освіта/ Інформаційно-аналітичний портал про вищу освіту в Україні і закордоном «Вища освіта». URL: http://vnz.org.ua/dystantsijnaosvita/pro (дата звернення: 12.05.2020).

2.

3. Корольчук М. «Дистанційне навчання: за і проти». URL: https://learning.ua/blog/201810/dystantsiine-navchannia-za-i-proty/ (дата звернення: 12.05.2020).

4. Вишнівський В.В., Гніденко М.П., Гайдур Г.І., Ільїн О.О. Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів. – Навчальний посібник. – Київ: ДУТ, 2014. – 140 с. URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/l_786_40131752.pdf (дата звернення: 12.05.2020).

5. Google Classroom: що це і як працює. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/news-52094706 (дата звернення: 12.05.2020).

6. Google Classroom: функціонал і коротка інструкція зі створення онлайн-курсу. URL: http://phys.ippo.kubg.edu.ua/wpcontent/uploads/2020/03/Google-Classroom.pdf (дата звернення: 12.05.2020).

7. Рижко Д.В., Сікора Я.Б. Технологія використання віртуальної дошки PADLET у навчальному процесі. URL: http://eprints.zu.edu.ua/28034/1/9.pdf

8. Кожевніков І. Порівняльний аналіз СДО Moodle та Прометей. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/2449 (дата звернення: 12.05.2020).

9. Бомко О.Л. Переваги та недоліки LMS Moodle як компонента інтегрованої комп'ютерної системи ЗВО. URL: http://2019.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=34 (дата звернення: 12.05.2020).

10. Платформа для дистанційного навчання «Мій Клас». Детальна інструкція з реєстрації та користування. URL: https://buki.com.ua/news/platforma-dlya-dystantsiynoho-navchannya-miyklasdetalna-instruktsiya-z-reyestratsiyi-ta-korystuvannya/ (дата звернення: 12.05.2020). 


14 коментарів:

  1. Дуже цікава стаття про доцільність і організацію проведення дистанційних уроків. Бажаю вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  2. Ця стаття ставить у центр уваги актуальне питання сучасної освіти й виокремлює особливості організації освітнього процесу в умовах змішаного та дистанційного навчання. Враховуючи сучасні технологічні та соціокультурні тенденції, Олена Анатоліївна намагається розкрити ключові виклики та можливості, які виникають у зв'язку із цими новаторськими підходами до навчання.
    Загалом, стаття надає читачеві глибокий інсайт у виклики та переваги нових форм навчання, а також вказує на шляхи вирішення проблем, які виникають у процесі їхнього впровадження. Це важливий внесок у розуміння та удосконалення освітнього процесу у сучасному світі.

    ВідповістиВидалити
  3. Олена Анатоліївна в своїй статті розглядає переваги дистанційного навчання, такі як покращена гнучкість графіку, ефективне використання сучасних технологій та можливість індивідуалізованого навчання. Водночас, вона звертає увагу на можливості використання різних Google інструментів для забезпечення якісного навчання. Це дуже важливо як для майстрів виробничого навчання, так і для здобувачів освіти. Дякую за цікавий і змістовний матеріал.

    ВідповістиВидалити
  4. Стаття присвячена дослідженню впливу сучасних форм навчання, зокрема змішаного та дистанційного, на виробничий навчальний процес. Автор, Олена Анатоліївна, детально розглядає та аналізує специфіку організації освітнього процесу у виробничому середовищі в умовах сучасних технологічних та педагогічних змін. Зокрема, висвітлюються плюси та мінуси використання змішаного та дистанційного навчання, а також розглядаються стратегії, що дозволяють максимально використовувати переваги цих підходів у виробничому навчанні. Стаття ставить за мету визначити оптимальні підходи до організації навчального процесу, забезпечуючи ефективну передачу практичних навичок та знань в умовах сучасного освітнього середовища. Ця публікація має важливе значення для педагогів та практиків, які зацікавлені в оптимізації виробничого навчання в контексті новітніх освітніх технологій.

    ВідповістиВидалити
  5. Цікавий матеріал. Стане в пригоді при підготовці до уроків при дистанційній і змішаній формі навчання.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую пані Олено за змістовний виклад матеріалу! Бажаю Вам наснаги та творчого підходу у запровадженні інноваційних технологій на уроках виробничого навчання!

    ВідповістиВидалити
  7. Цікава, та актуальна стаття, яка надає переваги нових форм навчання та шляхи реалізації за допомогою Google інструментів.
    Бажаю, Олено Анатоліївно, успіхів, досягнень та визнання!

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую, Олено Анатоліївно. На ваших уроках завжди дуже цікаво, в яких би форматах фони не проводились.

    ВідповістиВидалити
  9. Організація професійно-практичної підготовки здобувачів освіти у форматі змішаного та дистанційного навчання- це, дійсно, актуальне питання. Олена Анатоліївна розглядає ряд ефективних методів дистанційного навчання для здобуття практичних навичок, адаптуючи до нових реалій та застосовуючи новітні цифрові технології.

    ВідповістиВидалити
  10. У загальному розумінні змішане навчання — це навчання, за якого частина пізнавальної діяльності учнів відбувається на уроці під безпосереднім керівництвом педагога, а інша — у самостійній роботі з електронними ресурсами. Дякую, Олено Анатоліївно, за цікавий огляд тих електронних ресурсів, які Ви використовуєте під час дистанційного та змішаного навчання. Завдання сучасного педагога навчити вчитися самостійно; розвивати у здобувачів освіти пізнавальну потребу; вміти використовувати набуті знання у нестандартній ситуації. Бажаю вирішувати всі ці завдання за допомогою створених вами електронних ресурсів!

    ВідповістиВидалити
  11. Стаття Олени Анатоліївни відзначається глибоким аналізом проблем та висвітленням перспективних напрямків у сфері виробничого навчання за допомогою дистанційних технологій, що може стати цінним джерелом інформації для розвитку сучасної системи професійної підготовки.

    ВідповістиВидалити
  12. Стаття Олени Анатоліївни висвітлює практичний підхід до дистанційного навчання офіціантів і ставить завдання визначити оптимальні засоби та стратегії для якісної підготовки фахівців у ресторанній галузі.

    ВідповістиВидалити
  13. Цілком з Вами згодна. Всі дидактичні матеріали краще забезпечувати QR-кодами, це дасть можливість учням у будь-який час, в будь-якому місці швидко відкрити потрібну інформацію, навчальне відео та інше. Дякую за виступ!

    ВідповістиВидалити
  14. Дякую автору статті за поширення власного досвіду впровадження змішаного та дистанційного навчання. Цікава подача матеріалу, змістовний виклад. Впевнена, що з таким підходом ваші учні отримують в повній мірі зання та практичні вміння у будь- якому форматті освітнього процесу (очному, змішаному та дистанційному).

    ВідповістиВидалити